Het Eindhovense bestuur van de Nacht van de Fooi.

Stappen voor het goede doel

‘Keep the change, change the world’ - dat is het motto van de Nacht van de Fooi, die zaterdag 17 mei voor het eerst ook plaatsvindt in Eindhoven. In het Tuchthuis op het Stratumseind zijn die avond diverse optredens, daarnaast staan ruim dertig andere horecagelegenheden hun fooien van die dag af voor het goede doel: vijf kleinschalige ontwikkelingsprojecten in Afrika.

Een brug slaan tussen het uitgaanspubliek en kleinschalige, duurzame projecten in ontwikkelingslanden - dat is het doel van de stichting Nacht van de Fooi. Ruim 450 horecagelegenheden in 14 Nederlandse steden staan hun fooi van die dag af ten bate van vijf projecten in Uganda, Oost-Afrika, Zuid-Afrika, Burkina Faso en Guatemala. De totale opbrengst van de dag wordt verdubbeld door Impulsis, dat particuliere initiatieven ondersteunt.

Verspreid over Nederland zijn in totaal zo’n honderd studenten betrokken bij de organisatie van deze tiende editie. Simon Riezebos, Maxime Belgers, Alenka Beckers, Robin Junker, Rick van Nobelen, Thijs van Boven en Tim Stassen (van links naar rechts op de foto) zijn de zeven studenten die het evenement in Eindhoven mee op poten hebben gezet.

De zeven, onder wie vijf TU/e-studenten, zijn allen lid van het Eindhovens Studenten Corps (ESC) - maar het evenement is zeker geen corporale aangelegenheid, benadrukt woordvoerder Belgers. “Al is het qua organisatie natuurlijk wel praktisch dat we allemaal bij dezelfde vereniging zitten, waar we elkaar toch al regelmatig zien.”

De Bouwkundestudente vindt het leuk dat het evenement een koppeling legt tussen studenten, het uitgaansleven en ontwikkelingssamenwerking. Ook is de Nacht van de Fooi volgens haar een mooie gelegenheid om het ESC, onlangs verhuisd naar de binnenstad, nog meer op de kaart te zetten “en te laten zien dat het ESC méér is dan alleen drinken en feesten”.

Hart van het evenement in Eindhoven is het Tuchthuis, het volledig verbouwde en onlangs heropende café-restaurant op het Stratumseind (voorheen Bar East en, nog wat langer geleden, The Blue Parrot). Hier zijn vanaf negen uur ’s avonds optredens van diverse bands, een dansgroep en Discom ‘86, een ondervereniging van het ESC. Daarnaast doen ruim dertig andere cafés, restaurants en hotels in de binnenstad mee door hun fooien van die dag en avond af te staan aan het goede doel. Gasten worden die dag op de actie gewezen via stickers, flyers, posters en een visitekaartje bij hun rekening.

De verwachtingen van de Brabantse nieuwkomer zijn hoog, zegt Belgers. Vooraf werd gestreefd naar tien tot vijftien deelnemende Eindhovense horecagelegenheden, maar de lokale organisatie strikte intussen al minstens het dubbele aantal. Vorig jaar werd landelijk, na verdubbeling door Impulsis, ruim 62.000 euro opgehaald. Dit jaar wordt volgens Belgers gestreefd naar een eindbedrag van tenminste 67.000 euro.

Kijk voor meer informatie over het initiatief, de ondersteunde projecten en het programma op de site of volg de Eindhovense organisatie op Facebook.