Tot het gaatje en dóór het gaatje

Gooi, trap, sla, hak en breek een tv volledig aan gort en probeer zoveel mogelijk van de restanten door een gat van zeven bij zeven centimeter te proppen. Zeikende regen of niet, eerstejaars studenten Electrical Engineering namen de jaarlijkse uitnodiging van studievereniging Thor maandagmiddag maar wat graag aan.

De ouderejaars van ‘Elektro’ weten als geen ander hoe de emoties in tentamentijd, zeker bij debutanten, soms hoog kunnen oplopen. Hoe frustraties zich kunnen opstapelen - en hoe weinig effectief dat is. Daarom komt de activiteitencommissie van Thor eerstejaars van Electrical Engineering al jarenlang tegemoet met de TV-Deco, waarvoor het hele jaar door oude televisies worden gehamsterd die eerstejaars op één miezerige maandagmiddag volledig om zeep mogen helpen.

Met de frustraties over het Calculus-tentamen van dezelfde ochtend lijkt het deze maandagmiddag trouwens wel mee te vallen. Toch gooien de eerstejaars maar wat gretig alles eruit én in de strijd om de televisies in drie minuten tijd terug te brengen tot zo’n klein mogelijke porties. Hamers, mokers, een honkbalknuppel, een stuk boomstam, een hockeystick - alles wordt aangerukt om de eigen fysieke kracht een handje te helpen. Eén strenge regel vooraf: eerst moet de beeldbuis er heelhuids uit worden gehaald (lees: vakkundig eruit worden gegóóid), want die is van glas en dus potentieel gevaarlijk. En een tip van Thor-president Esmee Huismans: focus op het kleinmaken van de elektronica, want die weegt het meest.

De opkomst is, ondanks het slechte weer, groot: acht teams van elk vier tot zes personen doen er mee. Vooral team 5 is bruut en luidruchtig. Niet dat het tentamen van die ochtend nou zo slecht ging, hoor: “Ik heb sowieso nooit zo’n last van opgekropte frustraties”, verzekert Koen Elands, die even daarvoor als een malle in touw was met een grote bijl, met koele blik. “Ik ben gewoon fanatiek met slopen, het gaat om het feit dat je iets kapot mag maken.” Een tactiek of zorgvuldig uitgekiende strategie had zijn fanatieke team niet: “Gewoon rámmen. Alles kann kaputt”.

Team 1 streek uiteindelijk overtuigend met de eer. Maar liefst 4,3 kilo aan plastic, elektronica en andere rommel wisten ze bij elkaar te bashen, waar de andere teams niet verder kwamen dan vuilniszakken met een inhoud van een kilo of drie. De sloopkampioenen wonnen een ‘vrouw’, goed voor dertig bier in faculteitskroeg Walhalla.