Duurzaamheid staat voorop bij nieuwe Studententoren

Bij de Studententoren die Woonbedrijf gaat bouwen op het TU/e-terrein en die in de zomer van 2016 wordt opgeleverd, staat duurzaamheid voorop. Het ontwerp, dat momenteel verder wordt uitgewerkt door Wingender Hovenier Architecten uit Amsterdam, moet ook aansluiten bij de al bestaande architectuur van het Hoofdgebouw en Potentiaal.

De Studententoren komt te staan aan de westkant van de campus aan de oever van de Dommel en omvat straks driehonderd wooneenheden. Tweehonderd daarvan worden zelfstandige eenheden en honderd zijn er bedoeld voor woongroepen.

Het gebouw wordt veertien verdiepingen hoog, waarbij elke etage een vloeroppervlak heeft van 875 vierkante meter. Het oppervlak van de zelfstandige eenheden varieert van 24 tot 30 vierkante meter en de kale huur daarvoor bedraagt zo’n 340 euro. De eenheden van de woongroepen zijn kleiner, ongeveer 14 vierkante meter, de kale huur daarvoor wordt zo’n 250 euro. De genoemde huurprijzen zijn onder voorbehoud. De kamers worden gemeubileerd aangeboden en voorzien van een pannenset en andere huisraad, hetgeen nog niet in de prijs is inbegrepen.

Woonbedrijf koos eerder dit jaar in samenspraak met een kwaliteitscommissie van de TU/e voor het ontwerp van Wingender Hovenier Architecten. Men vond het het beste ontwerp op het gebied van duurzaamheid, prefab- en modulair bouwen en gebruiksduur. De keuze voor modulair bouwen is ingegeven door een mogelijk veranderende vraag naar het aantal zelfstandige eenheden en woongroepen. Zo kan de bouw nog makkelijk worden aangepast.

Duurzaamheid krijgt extra aandacht bij het ontwerp en zal onder meer terug te vinden zijn in het gebruik van zonneboilers, de aansluiting op de WKO-installatie van de TU/e en de toepassing van vloerverwarming. Samen met de universiteit zoekt Woonbedrijf naar nog meer mogelijkheden op dit gebied.

Ook de transparantie van de gevel is een belangrijk element, omdat de Studententoren moet aansluiten bij de architectuur van het Hoofdgebouw en Potentiaal. Deze drie gebouwen komen uiteindelijk in elkaars verlengde te liggen.

Woonbedrijf krijgt de grond waarop gebouwd wordt vijftig jaar in erfpacht van de TU/e. De wooneenheden zijn voornamelijk bedoeld voor buitenlandse studenten en promovendi, maar er komen ook Nederlandse studenten in. Dit om de integratie te bevorderen. Er volgt nog overleg over de vraag of ook studenten van Fontys in aanmerking komen voor een kamer.

De geplande laagbouw ten noorden en ten zuiden van de toren komt er niet eerder dan in 2017. Met de bouw van het nieuwe kinderdagverblijf De Tuimelaar, dat hier ook een plaats krijgt, wordt al eerder begonnen.

Het huidige onderkomen van de faculteit Electrical Engineering, Potentiaal, zal na het vertrek van de faculteit naar het nieuwe gebouw Flux worden verkocht om ook daarin wooneenheden te creëren. De culturele studentenverenigingen van de TU/e worden hier op de begane grond gehuisvest.