Architectenteam ontwerpt nieuwe studentenwoningen

Wingender Hovenier Architecten uit Amsterdam heeft samen met het Zwitserse architectenbureau office haratori en BDG Architecten Ingenieurs Almere de Europese aanbesteding gewonnen voor de bouw van driehonderd studentenwoningen op de TU/e-campus. In teamverband gaat men het ontwerp uitvoeren. De oplevering staat gepland voor de zomer van 2016.

Achter het gebouw van de faculteit Electrical Engineering zal aan de oever van de Dommel een gebouw verrijzen van veertien etages dat geheel wordt uitgevoerd in een dragende prefab betonconstructie. In het gebouw komen driehonderd studenteneenheden, waarmee de 180 eenheden die nu tijdelijk op die plek staan, ruimschoots vervangen worden.

Uitgangspunt van het ontwerp is dat het rationeel moet zijn en tegelijkertijd moet het voorzien in een persoonlijke woonomgeving voor de bewoner. Zo staat te lezen op de architectuursite Architectenweb. “Op de campus worden steeds meer woonvoorzieningen getroffen. Studenten wonen dan een aantal jaren op een campus, dus we willen een goede leefomgeving bieden”, vertelt Joost Hovenier van Wingender Hovenier Architecten aan Architectenweb. Aan Cursor wil Hovenier op dit moment nog geen specifieke informatie kwijt over het project. Wel vertelt hij dat beide andere bureaus, office haratori en BDG, expertise hebben op respectievelijk het gebied van prefab constructies en technische installatiebouw. Bij het ontwerp van dit project zal die gezamenlijke expertise optimaal gecombineerd worden, aldus Hovenier.

Stichting Woonbedrijf SWS.Hhvl is de opdrachtgever en heeft het winnende ontwerpteam gekozen voor het creëren van collectieve ruimtes die geen vergroting van het bouwvolume vergen. Volgens het bericht op Architectenweb wordt dit bereikt door de functie van ruimtes niet vast te leggen. Hovenier zegt hierover: “Door ruimtes te koppelen ontstaan ontmoetingsplekken. Een gang wordt net iets meer dan een corridor met deuren, de entree is meer dan een hal met brievenbussen.”

Hurks Vastgoedontwikkeling heeft als gedelegeerd ontwikkelaar van Woonbedrijf SWS.Hhvl het ontwikkeltraject onder haar hoede. Marij Ummels, projectmanager bij Hurks, zegt dat het voorlopige ontwerp er rond de zomervakantie zal liggen. Ummels: "Het definitieve ontwerp moet er dan in het vierde kwartaal van dit jaar zijn, waarna in april 2014 de aanbesteding voor de daadwerkelijke uitvoer start." Ummels verwacht dat op het eind van 2014 de bouw werkelijk van start gaat en volgens planning vindt de oplevering plaats in de zomer van 2016.