meer nieuwe leden studentenverenigingen eindhoven

Meer feuten dan vorig jaar

Studentenverenigingen groeien weer. Er hebben zich 8.500 nieuwe leden aangemeld en dat is twaalf procent meer dan vorig jaar. Ook de Eindhovense verenigingen zijn tevreden over hun nieuwe aanwas.

Volgens de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) is dit de grootste stijging sinds 2009. Er zijn dit jaar ook iets meer eerstejaars studenten, dus een groei van het ledenaantal viel te verwachten. Maar de verenigingen lijken nog sneller te groeien.
LKvV-voorzitter Jan van ’t Westende denkt dat dat door de krappe arbeidsmarkt komt. “Studenten willen zich naast hun studie verder ontwikkelen en studentenverenigingen bieden bij uitstek deze optie”, vermoedt hij. Volgens Van ’t Westende spelen studentenverenigingen daarnaast goed in op de groeiende studiedruk voor hun leden, onder andere door het aanbieden van studiebegeleiding en mentoren voor eerstejaars.

Ook de Eindhovense studentengezelligheidsverenigingen ESC, Demos en SSRE zijn tevreden over het aantal nieuwkomers dit collegejaar. De inauguratie bij Demos moet nog plaatsvinden, maar president Saskia van Doormalen verwacht dat de vereniging uitkomt op ongeveer 65 nieuwkomers. Voorgaande twee jaren waren dit er 44 en 56.
Volgens Van Doormalen heeft de vereniging haar nieuwe leden mede te danken aan de ‘bovengemiddelde groei’ van eerstejaars aan de TU/e. Daarnaast legt Demos haar (aspirant-)leden naast de kennismakingsperiode “vrijwel geen verplichtingen” op, benadrukt ze: “Hierdoor is het verenigingsleven makkelijk te combineren met de studie”.

Ook bij SSRE is het aantal leden toegenomen: Tessa Essers, vice-praeses vereniging, spreekt van een groei van elf procent sinds 2009. “Ook in het aandeel vrouwen is, net als aan de universiteit, een stijgende lijn te zien, dat is mooi.”
Volgens Essers is de druk om als student goed te presteren en nominaal af te studeren, de laatste jaren alleen maar toegenomen. Desondanks zien studenten volgens haar steeds meer de toegevoegde waarde van het verenigingslidmaatschap. “De zelfontplooiing naast je studie, via bijvoorbeeld commissiewerk of een bestuursjaar, wordt steeds meer op waarde geschat.” Daarnaast zijn ook de contacten en vriendschappen binnen een vereniging volgens de SSRE-bestuurder een belangrijke reden om lid te worden.

Het ledenaantal van het Eindhovens Studenten Corps (ESC) is volgens Thijs Hebing, president van de Senaat, al een jaar of tien “redelijk stabiel, met dit jaar een lichte stijging”. Precieze cijfers over het aantal nieuwe leden wil hij niet geven, “die houden we intern”.
Volgens de ESC-president is het voor veel studentenverengingen een flinke meevaller dat hun aanwas, ondanks de toenemende studiedruk, groeit. Ook binnen zijn eigen vereniging ziet hij dat studenten zich, meer dan ooit, in eerste instantie op hun studie richten. “Vroeger haalde je nog wel eens een avondje door tot vier, vijf uur ’s nachts. Nu is het om twee, drie uur wel afgelopen. In tentamenweken zit iedereen in de bieb - en zo niet, dan word je ’s ochtends wel door een huisgenoot je bed uit gekickt om te gaan studeren.”

Hebing is overigens benieuwd of de verhuizing van het ESC naar de binnenstad -in oktober- gevolgen gaat hebben voor het ledenaantal van de vereniging. “Het is toch een flinke verandering, die kán ook negatief uitpakken. Misschien blijkt iedereen wel heel erg Bunker-minded.”