Campagne studentenverenigingen van start

In de aanloop naar de introductieweken hebben de gezamenlijke studentenverenigingen een website gelanceerd met informatie over de 48 grootste studentengezelligheidsverenigingen van Nederland. Op de nieuwe site, www.wordlid.com, is informatie te vinden over de verenigingen in dertien studentensteden. Het doel is de drempel om lid te worden voor aankomende studenten te verlagen.

De site wordt beheerd door de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV), het overkoepelend orgaan van de gezelligheidsverenigingen, waarbij ook de Eindhovense verenigingen SSRE, E.S.C, en Demos zijn aangesloten.

Hoewel de  nieuwe website vandaag officieel is gelanceerd, blijkt de invulling nog niet helemaal op orde. Zo zijn de links op de ‘student checklist’ die prominent op de voorpagina zichtbaar is, nog zonder uitzondering inhoudsloos. Ook staat de intro van de TU/e, die op 18 augustus begint, nog niet op de agenda op de voorpagina. “We werken nog aan de website”, zegt LKvV-voorzitter Anne Kamp desgevraagd. “De volledige agenda is wel ergens op de site te vinden.”

De belangrijkste inhoud is gelukkig al wel beschikbaar: per stad kan gezocht worden naar verenigingen, waardoor de aankomende student een beeld krijgt van het karakter van de diverse clubs in zijn studiestad. Ook is er informatie over ontgroeningen (“kan eng zijn, maar er zijn tegenwoordig veel regels waardoor er niets fout kan gaan”), contributie en – uiteraard – de vele voordelen van een lidmaatschap, zoals kans op een goedkope kamer op een mooie locatie.

De nieuwe site is onderdeel van een ‘wordlid’-campagne al langer loopt, en die door de Eindhovense afdeling van de LKvV, Compositum, de afgelopen jaren actief is ondersteund, zegt Kamp. “Dit jaar hebben we ook weer veel drukwerk, zoals postkaarten die studenten naar hun ouders kunnen sturen. En bierviltjes voor het ‘Wordlid!-feest’ dat in Eindhoven wordt georganiseerd.”