TU/e houdt tweede grote veiligheidsenquête

De universiteit houdt in oktober voor de tweede keer een universiteitsbrede enquête over de veiligheidsbeleving van TU/e’ers. Bij het eerste onderzoek in 2009 bleek dat maar liefst 98 procent van de studenten en medewerkers zich veilig voelt op het terrein.

De enquête bevat voor een groot deel dezelfde vragen als het grootschalige onderzoek van vier jaar geleden. Daarbij wordt onder meer gericht gevraagd naar onderwerpen waarop de universiteit toen minder goed scoorde, zoals de nazorg vanuit de beveiliging na een incident.

Ook de verlichting en groenvoorziening op de campus worden opnieuw aangehaald. “Vier jaar terug kwamen uit het onderzoek een paar plekken op het terrein naar voren waar mensen zich niet zo veilig voelden. Inmiddels zijn op die locaties aanpassingen gedaan, hoe beleven campusbewoners deze nú?”, aldus Mirjam Jahnke, manager Safety & Security aan de TU/e. Hay Becks, teamleider Security, is onder meer benieuwd hoe de verlichting op de relatief nieuwe Groene Loper wordt ervaren.

Andere onderwerpen die in het onderzoek terugkomen, zijn agressie en conflictbeheersing op de campus. Volgens Jahnke merken vooral receptiemedewerkers aan de TU/e dat baliebezoekers steeds mondiger en assertiever worden: “En niet altijd in positieve zin”. Inmiddels hebben baliemedewerkers van verschillende afdelingen dan ook een cursus gevolgd die hen moet helpen omgaan met lastige ‘klanten’.

De resultaten van de enquête worden half november verwacht. Het eerdere percentage van 98 procent uit 2009, van TU/e’ers die zich veilig voelden op de campus, is volgens Jahnke haast niet te evenaren. “Die uitkomst was zó goed, dat hadden we niet verwacht. Zeker niet omdat de stad Eindhoven dat jaar juist heel slecht scoorde op het gebied van veiligheid.” Het aantal incidenten op de campus is sindsdien in elk geval niet toegekomen, benadrukt ze, dus dat zou geen reden mogen zijn om het percentage te drukken.

Wel hoopt Jahnke op een nog hogere respons. Vier jaar terug vulde vijfendertig procent van alle TU/e’ers de vragenlijst in, dit keer hoopt Jahnke op veertig procent.

De enquête wordt op 7 oktober gemaild naar alle studenten en medewerkers, zowel in het Nederlands als in het Engels. In de resultaten wordt onder meer ook een splitsing gemaakt tussen de antwoorden van Nederlandse en internationale respondenten.