De Tesla Coil tijdens Discovery 2012. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Tweede editie Discovery kleiner en intiemer

Verkennen, ontdekken en onderzoeken, daar gaat het om op de tweede editie van STRP Meets Discovery op vrijdag 27 september. De opzet is kleiner en intiemer dan vorig jaar, maar de TU/e levert nog altijd de nodige inbreng.

Discovery Festival heette de eerste Eindhovense editie vorig jaar, die zo’n vijftienhonderd bezoekers trok. Dit jaar gaat de ‘uitgaansnacht-met-inhoud’ verder onder de noemer Discovery Salon. Op drie locaties op Strijp-S, op loopafstand van elkaar, zijn diverse installaties en activiteiten op het grensvlak van beeldende kunst, design en wetenschap.

Door de kleinschaligere opzet (onder meer het gevolg van minder subsidie) is ook de TU/e-inbreng wat bescheidener dan vorig jaar, maar “zeker aanwezig”, benadrukt Marieke Kruithof, als programmamaker van Studium Generale betrokken bij de organisatie. Zo gaat Pierre Cluitmans, universitair hoofddocent bij Electrical Engineering, samen met studenten een experiment doen rond de invloed van stress op gedrag. Hiervoor wordt onder meer de hartslag van bezoekers gemeten terwijl hen, onderweg van de ene locatie naar de andere, iets onverwachts overkomt.

Tijdens Discovery zijn er ook de ‘20PK Microtalks’, minilezingen van zo’n tien minuten, door wetenschappers en kunstenaars. Sprekers vanuit de TU/e zijn universitair docenten Daniël Lakens (Industrial Engineering & Innovation Sciences) en Boris Skoric (Wiskunde & Informatica). Skoric geeft een lezing over security en chaos; psycholoog Lakens vertelt over onzekerheid en vertrouwen in de wetenschap.

Na alle ‘braintainment’ volgt een muzikale nacht met een mix van deephouse, technohouse en minimal - met een visuele traktatie van enkele VJ's, speciaal gemaakt voor deze avond.

Vrijdag 27 september is de Europese Researchers Night, met door heel Europa evenementen rond wetenschappelijk onderzoek. Discovery vindt op dezelfde avond ook plaats in Amsterdam en Rotterdam. ‘No Order’ is het overkoepelende thema op de drie locaties.