Studenten willen Eindhoven ‘groener’ maken

Vier TU/e-studenten hebben in de nacht van zondag op maandag Eindhoven beplakt met groene posters met teksten als ‘Groen is goed’. Hun doel: mensen ervan doordringen dat ze wel wat meer aandacht voor het milieu mogen hebben en zich bewuster mogen zijn van hun invloed.

Bij het station, bij de ring en op andere plekken in de stad troffen Eindhovenaren gisteren groene posters aan. Daarop was onder meer te lezen ‘Dagje benenwagen?’ en ‘Energielabel A’. Achter de actie zitten vier bevriende studenten van de TU/e. Twee van hen studeren Bouwkunde, één Werktuigbouwkunde en één heeft Automotive Technology gedaan. Ze willen niet met naam en toenaam genoemd worden, omdat "de actie centraal staat en het vooral symbolisch is bedoeld. Het geeft de actie volgens ons ook een bepaalde charme", zo licht de student Werktuigbouwkunde toe. De actie volgde na een avondje praten over het milieu. "Normaal gesproken ga je dan over tot de orde van de dag. Maar we wilden nu graag iets dóen", vertelt de Bouwkundestudente. Van middernacht tot circa drie uur 's nachts zijn de studenten op de fiets verschillende plekken in Eindhoven langsgegaan - bewust naar locaties waar veel mensen komen en in de buurt van bijvoorbeeld uitpuilende vuilnisbakken. Overigens werd hen op het TU/e-terrein de deur gewezen. “We wilden graag ook iets in het Auditorium of bij MetaForum hangen, maar dat mocht niet”, vertelt de student Werktuigbouwkunde. In totaal hebben de vrienden meer dan tweehonderd posters geplakt. “Ja, je kunt zeggen dat dat papierverspilling is, maar het komt zo wel bij veel mensen onder de aandacht. Al pakken maar een paar mensen vaker de trein in plaats van de auto, dan heeft het al effect.”

De studenten benadrukken dat ze het op eigen initiatief hebben gedaan en dat de actie los staat van de activiteiten van bijvoorbeeld Team Energy. De vrienden hebben nog geen plannen voor vervolgacties.