Enkele grote studentenverenigingen 18+

Tot de studentenverenigingen die geen minderjarigen meer toelaten vanwege de verhoogde alcoholgrens, behoren onder meer de corpora van Amsterdam, Utrecht en Leiden. Bij het ESC, Demos en SSRE in Eindhoven is een verhoging van de lidmaatschapsleeftijd nog altijd niet aan de orde.

De verhoging van de leeftijdsgrens voor alcohol van zestien naar achttien jaar stelt studentenverenigingen voor een probleem: hoe kunnen ze zorgen dat minderjarige leden inderdaad geen biertje meer bestellen?

Dit voorjaar bleken zes verenigingen de meest drastische oplossing te kiezen: ze laten geen minderjarige studenten meer toe. Andere verenigingen werken met polsbandjes of hangen de foto’s van minderjarige leden achter de bar. Ook moeten minderjarige leden soms een contract ondertekenen waarin ze beloven op de vereniging geen alcohol te drinken.

Nu meldt persbureau Novum na een rondgang dat enkele grote corpora inderdaad alleen nog meerderjarigen toelaten. Novum noemt het Amsterdamsch Studenten Corps, het Leidse Minerva, het Utrechtsch Studenten Corps, maar ook de Rotterdamse studentenvereniging Laurentius.

De Eindhovense gezelligheidsverenigingen ESC, Demos en SSRE lieten begin dit jaar al weten zeventienjarigen niet uit te sluiten van lidmaatschap, maar wel op leeftijd te letten bij het schenken van alcohol. Robin Junker van het ESC zegt dat zijn vereniging wel zeventienjarigen binnenlaat bij open feesten, maar dat daarbij wordt toegezien op naleving van de alcoholgrens. “Onze vereniging is niet zo heel groot, we kennen iedereen goed en kunnen mede daardoor goed handhaven.”

Bij SSRE klinkt eenzelfde geluid. Bij de vereniging hangt een namenlijst achter de bar, zodat tappers weten wie de minderjarigen zijn en aan wie dus geen alcohol mag worden geschonken. “Iedereen hier kent elkaar en onze zeventienjarigen waren een maand na de nieuwe regel al op één hand te tellen. We hebben daar geen problemen mee gehad”, zegt Jasper Selman.

Volgens ESC-bestuurder Junker had één lid begin dit jaar de pech dat ze zeventien was toen de nieuwe regelgeving in ging. “Tot haar verjaardag, een maandje of drie, vier, hebben we haar van alcohol moeten ontzien. Da’s naar, maar daar was niks aan te doen, dat snapte zij ook.”

Demos laat op eigen feesten geen minderjarigen toe. “Als we onze ruimte aan anderen verhuren, dan laten we de keuze aan hen”, aldus Dennis Loeffen, tevens voorzitter van verenigingenkoepel Compositum. Verder is de verhoging van de leeftijdsgrens volgens hem nauwelijks een probleem geweest, “onze leden hebben daar over het algemeen goed naar geluisterd”.

Volgens Loeffen is bij Demos één overtreding geconstateerd, toen een meerderjarige aan de bar alcohol gaf aan een minderjarige. Beiden kregen volgens de bestuurder een duidelijke waarschuwing; een tweede overtreding zou een tijdelijke schorsing hebben opgeleverd, maar zover kwam het niet.

Van een verhoging van de lidmaatschapsleeftijd naar achttien jaar is wat betreft de Eindhovense verenigingen geen sprake. Selman: “In het begin hebben we dit kort overwogen, maar het zou toch zo’n tien tot vijftien leden per jaar schelen, terwijl het binnenhalen van leden voor Eindhovense verenigingen toch iets moeilijker is dan voor veel grote verenigingen in andere steden”. Koepelvoorzitter Loeffen beaamt: “We zijn alle drie kleine verenigingen, ieder lid dat we kunnen binnenhalen, is welkom”.

ESC verwacht komend jaar qua ledenaantal stabiel te blijven, zo voorspelt Junker, Demos-man Loeffen hoopt op een bescheiden groei, “maar het is nu eigenlijk nog lastig te zeggen, omdat vandaag de intro bij Fontys pas begint”. Ook SSRE verwacht dit jaar te groeien, maar Selman laat zich nog niet uit over aantallen.