Tappen bij de opening van het ESC pand in de Ten Hagestraat. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Zes studentenverenigingen zijn nu 18+

Zes Nederlandse studentenverenigingen hebben besloten om zeventienjarigen te weren. De meeste verenigingen verzinnen andere manieren om het alcoholverbod voor minderjarigen te handhaven. De Eindhovense gezelligheidsverenigingen ESC, Demos en SSRE sluiten zeventienjarigen niet uit van lidmaatschap, maar letten wel op leeftijd bij het schenken van alcohol.

Het Eindhovens Studenten Corps laat bij open feesten geen minderjarige studenten toe. De portiers vragen bij twijfel naar de ID-kaart. Dit gebeurt ook bij SSRE. Die vereniging onderzoekt daarnaast of er een manier is om betaalpasjes en leeftijdsinformatie te koppelen.

Organisatoren van feesten in de bar van Demos mogen van de vereniging zelf bepalen of ze zestien- of zeventienjarigen toelaten. Die krijgen dan polsbandjes waarmee het barpersoneel en surveillanten  kunnen zien of er alcohol mag worden geschonken. Sinds 1 januari is de leeftijdsgrens voor alcoholconsumptie verhoogd van zestien naar achttien jaar.

Zes grote verenigingen in Nederland hebben een radicalere oplossing gekozen: zij laten geen minderjarigen meer toe. Dat is jammer, vindt voorzitter Anne Kamp van de Landelijke Kamer van Verenigingen. De koepelorganisatie adviseert een ander beleid. Zij heeft een standaardovereenkomst gemaakt voor minderjarige leden, waarin ze beloven geen alcohol te drinken. De 48 aangesloten verenigingen kunnen de tekst naar eigen inzicht aanpassen en bijvoorbeeld een geldboete of schorsing als sanctie kiezen.

“Er zijn niet zoveel zeventienjarigen lid van een vereniging en ze worden vaak al snel na aanvang van het studiejaar achttien”, zegt Kamp. “In januari waren er gemiddeld maar vijf of zes leden per vereniging die nog geen achttien waren.” Voor SSRE geldt dat er van de driehonderdvijftig leden op dit moment slechts twee nog geen achttien zijn.

De LKvV verwacht dat de invoering van de leeftijdsgrens weinig problemen oplevert voor de verenigingen. Over een jaar wordt het alcoholbeleid bij alle 48 aangesloten verenigingen geëvalueerd. Dit jaar werden in Nederland 8.500 nieuwe studenten lid van een vereniging: twaalf procent meer dan vorig jaar.