Trio Kraak & Smaak

Opening academisch jaar “meer dan gratis bier”

Karl Dittrich, voorzitter van universiteitenkoepel VSNU, en de Vlaamse cabaretier en televisiemaker Lieven Scheire zijn de gastsprekers tijdens de opening van het academisch jaar aan de TU/e, op maandag 1 september. Het evenement begint om vier uur in het Auditorium en eindigt met een feest in de markthal van MetaForum.

'Your expedition X our excellence' is het thema van de opening van het academisch jaar. Stijn Zoontjens, voorzitter van de organiserende werkgroep: "Wij vinden het belangrijk dat studenten zich bewust worden van de mogelijkheden die de TU/e hen, zowel binnen als naast de studie, biedt. We hebben daarom sprekers uitgenodigd die zelf zijn afgeslagen van de uitgestippelde route."

Hij wijst op gast Lieven Scheire, die als natuurkundestudent is begonnen en nu televisiemaker is, onder meer op het gebied van wetenschap. Er worden drie filmpjes getoond tijdens de bijeenkomst. Een waarin te zien is hoe studenten zelf hun route uitstippelen, een ander waarin prof.dr.ir. Erwin Kessels van Technische Natuurkunde uitlegt dat je met het Bachelor College je talenten ontwikkelt en een derde met een verslag van de RoboCup.

Zoontjens: "We hebben niet gekozen voor weer een zangeresje, maar willen graag een boodschap meegeven. We hopen met deze voorbeelden een duwtje in de rug te geven van de gemiddelde student."

De ceremonie in het Auditorium wordt afgesloten met de uitreiking van de onderwijsprijzen aan de beste docenten van de TU/e en de huldiging van de wereldkampioen robotvoetbal TechUnited. Ook zorgrobot AMIGO, die tweede werd tijdens RoboCup2014 in Brazilië, wordt in het zonnetje gezet. “Dat past heel goed binnen ons thema”, zegt Zoontjens. “We zijn een kleine universiteit, maar als we opstaan met z'n allen, dan kunnen we best wel wat bereiken.”

De opening van het academisch jaar is meer dan gratis bier, benadrukt Zoontjens. Die vijftienhonderd gratis liters - die zijn er, verzekert hij, wijzend op het feest in MetaForum dat om half zeven 's avonds begint. "Maar we hebben ook de band Kraak & Smaak geboekt en als voorprogramma That’s what she said. Ik denk dat de studenten daar een fijn feest mee kunnen maken."

Het feest in MetaForum eindigt om middernacht.

Wie zelf niet bij de opening aanwezig kan zijn, kan het evenement maandag hier volgen via de livestream.