Archieffoto | Bart van Overbeeke

TU/e-studente actief op WK judo

Sanne Verhagen, TU/e-studente Technische Bedrijfskunde voor de Gezondheidszorg, komt morgen uit op het WK Judo in Rusland. ’s Ochtends tussen acht en negen uur -Nederlandse tijd- mag ze aan de bak in de gewichtsklasse tot 57 kilo. In haar drukke programma heeft ze even tijd gemaakt om per mail enkele vragen te beantwoorden.

Welke verwachtingen heb je van het WK?

“Ik ben geen topfavoriet, maar als ik een goede dag heb, weet ik dat ik zomaar in de buurt van de medailles kan komen. Met een plaats bij de eerste zeven zou ik tevreden mogen zijn, maar natuurlijk ga ik voor meer.”

Hoeveel vrouwen komen uit in je klasse?
“In de gewichtsklasse  tot 57 kilogram starten 42 judoka's.”

Heb je de afgelopen tijd nog extra getraind?
“In de zomervakantie zijn we een week in Castelldefels (Spanje) en een week in Keulen (Duitsland) geweest voor internationale trainingsstages. Ook hebben we op Papendal een trainingsweekend als voorbereiding op het WK gehad. Daarnaast heb ik gewoon mijn uren gemaakt die ik normaal ook zou maken. De zomervakantie is wat trainen betreft niet drukker geweest dan een andere tijd van het jaar.”

Wat vind je ervan dat het in Rusland wordt gehouden?
"Dat is op dit moment natuurlijk, en terecht, een gevoelig onderwerp. Ik ben alleen in Rusland om het WK te judoën, verder heb ik hier niets te zoeken. Persoonlijk had ik ook liever in een ander land het WK gejudood. Maar wij als judoka’s hebben geen keuze wat betreft het organiserende land. De judobond Nederland is in nauw overleg gebleven met NOC*NSF en het ministerie van VWS om een beslissing te nemen: het evenement boycotten of niet. Tot nu toe is besloten sport en politiek onafhankelijk van elkaar te zien. De Nederlandse ploeg zal dus gewoon starten."

Is je judocarrière goed te combineren met je studie?
“De combinatie studie en topsport is niet gemakkelijk, het kost erg veel energie. Toen ik met deze studie begon, had ik niet verwacht dat ik me als judoka zo snel zou ontwikkelen en daardoor heb ik de combinatie misschien onderschat. In september begin ik aan mijn vierde jaar en ik ben nog steeds bezig met het afronden van mijn bachelor Technische Bedrijfskunde voor de Gezondheidszorg. Onder andere door de combinatie met topsport heb ik uitloop. Ik ben zeker van plan mijn bachelordiploma te halen en ik hoop dat me dit in 2016 lukt. Of ik dan meteen doorga met een master, durf ik niet te zeggen. Zoals het nu voelt, is het té druk en heb ik na het behalen van mijn bachelor een periode nodig om even naar adem te happen.”

Lees ook het interview dat we vorig jaar met Sanne hadden.

De NOS verslaat het evenement live.

Update 27/08/2014: de eerste winst voor Sanne is binnen.
En update 2: brons voor Sanne op het WK!