Aanschuiven bij 'Ons Klooster'. Foto | Bart van Overbeeke

Aanschuiven bij ‘Ons Klooster’

Elke twee weken schuift Cursor aan tafel in een Eindhovens studentenhuis. De koks geven hun succesrecepten prijs en en passant leren we het huis, de gewoontes en bewoners kennen. Deze keer: ‘Ons Klooster’ aan de Poeijersstraat.

Middenin de wijk Doornakkers, aan de Poeijersstraat 71-79, staat een voormalig klooster. Na een halve eeuw onderdak te hebben geboden aan zusters Franciscanessen en minderbroeders Kapucijnen, wonen er sinds tien jaar studenten. Een deel van de dertig bewoners vormt een hechte club die regelmatig samen op stap gaat en legendarische huisfeesten organiseert. Hoewel het samen eten de laatste tijd een beetje verwaterd is - ‘druk met studie en verenigingsleven’ - kookt Joost van der Woerd (Automotive) vanavond voor negen man.

Gaat het er vroom aan toe?
De kapel, met metershoge glas-in-loodramen, doet tegenwoordig dienst als woonkamer en keuken. Qua interieur herinnert alleen een serie tableaus met daarop de kruisgang van Jezus Christus nog aan de vorige bewoners, de rest van de kapel is gevuld met bierkratten, vlaggetjes en posters van lingeriemodellen. Wel is er de Kloosterdrank; het befaamde huisdrankje naar geheim recept waarmee onder meer de besturen van Thor en Doppio geconstitueerd zijn.

Waarvoor dient het koord door het raam van Thomas’ kamer?
Letterlijk hoogtepunt van het gebouw is het klokkentorentje, net boven de zolderkamer van Thomas Wamsteker (Industrial Design). De klok is door middel van een koord te bedienen en heeft genoeg volume om de hele buurt wakker te maken. “Gewoonlijk luiden we ‘m maar drie of vier keer per jaar met het oog op de bewoners uit het bejaardentehuis hiernaast. Tijdens nieuwjaar hebben we ‘m eens zestig keer geluid, met vijf man, ieder twaalf keer.”

Recept: Linzencurry met kip en naanbrood

Benodigdheden (8 personen)

1,2 kg linzen uit blik
400 ml kokosmelk
400 gram roomkaas
1 kg kipfilet
700 gram spinazieblokjes
2 bakjes boemboe groene curry
16 naanbroodjes
1 komkommer

Snijd de kipfilet in blokjes en snipper de uien. Breng de linzen, kokosmelk en roomkaas tegen de kook aan voeg de spinazieblokjes en groene curry toe. Laat het geheel indikken. Bak in een andere pan de kip en uien op middelhoog vuur en voeg deze toe aan de saus. Serveer de curry met warme naanbroodjes en plakjes komkommer.

Waarom worden er geen sleutels meer uitgewisseld?
Karsten Miermans (Applied Physics) leende ooit zijn kamersleutel uit zodat iemand zijn plantjes water zou geven. Bij terugkomst trof hij een compleet ingepakte kamer aan. Plus een plafond bedekt met posters van Twilight en Nick en Simon. “Vijf rollen inpakpapier en tien rollen aluminiumfolie hadden we daarvoor nodig”, vertelt Janneke van Gorp (Industrial Design) die als bewijs de foto’s laat zien.

Wat doen de portretten van Lenin en Stalin aan de muur?
Dat zijn overblijfselen van een huisfeest in communistische stijl. Inmiddels staat ook een ingelijst portret van Sinterklaas klaar ter ere van de Absintparty deze vrijdag. Iets met het feit dat Sinterklaas weer voorbij is en absint. De messen in de muur herinneren aan de Justin Bieberposter die er tot voor kort hing. Chris Steenhuis (Architecture, Building en Planning): “Alleen de scherpe blijven zitten, dus jammer genoeg hebben we niet meer zoveel fatsoenlijke messen om te eten.”

Kunnen ze een beetje overweg met hun buurtgenoten?
‘Ons Klooster’ staat in een, eufemistisch gezegd, levendige wijk. Zijn het niet de koperen regenpijpen die van het gebouw gestolen worden, dan is het wel de ex-gedetineerde overbuurman die dreigend aan de deur komt. Tijdens het vorige huisfeest kregen ze een zwerver op bezoek. Karsten Miermans: “Iemand gaf hem bier waarna hij niet meer weg wilde gaan. Uiteindelijk heeft de politie hem opgehaald.” Janneke relativeert: “Het is een criminele buurt, maar wij doen net zo hard mee.”

Wil jij ook met je huis in deze rubriek? Stuur ons dan een mailtje!
Smaakt dit artikel naar meer? In onze rubriek 'Aanschuiven bij' vind je alle verhalen tot nu toe.