Still uit video Collin Wagenmakers

Casa de Tuna: “Noche de Tuna is afterparty van MomenTUm”

Iedere maand gaat Cursor op bezoek bij een studentenhuis. Wie wonen er, wat doen zij daar, welke tradities zijn er en waar hebben zij het over? Wat we horen schrijven we op, wat we zien zetten we op film. Deze keer zijn we op bezoek bij Casa Tuna Ciudad de Luz, Aalsterweg 171. Na een bord shoarma pasta (en wat blikken bier) zingen de bewoners het ene Spaanse lied na het andere.

De mannen, die bekendstaan om hun mooie pakjes en Spaanse muziek, verzamelen iedere dinsdag bij het Tunahuis in hun dagelijkse kloffie. Ze eten samen vóórdat ze gaan repeteren in café Peapod, iets verderop. In de winter gebruiken ze op die dinsdagen hun cape wel eens, maar op deze zonovergoten nazomerdag staan ze in T-shirts op de binnenplaats.

Video | Collin Wagenmakers

Op bezoek bij Tuna Ciudad de Luz

Video | Collin Wagenmakers

Kok Youri Haenen (masterstudent bij W&I) maakt shoarma pasta “bij gebrek aan gehakt” en terwijl hij daarmee bezig is, komen de sterke verhalen los aan de tafels in de ‘tuin’. De bitterballenfeesten van vroeger zijn legendarisch -  maar niemand van de huidige bewoners was er ooit zelf bij. Het schijnt dat bij de intrek van een nieuwe bewoner, deze foet (in het Spaans een novato) een feestje moest geven in zijn nog te schilderen kamer. Op het moment dat hij dan de bitterballen haalde, schudden de gasten dolenthousiast met tubes mayonaise, ketchup en wat al niet meer. De smurrie kwam op de muren en dat was de lol. Ach, de bewoners van dit Vestide-huis snappen dat deze traditie is afgeschaft.

Foetenronda

Een nog wel levend huisgebruik is dat novato's met pak + instrument + paspoort een weekend weggestuurd worden. Dat heet de foetenrondo. Ze moeten liften naar een buitenlandse plaats en daar geld ophalen door muziek te maken. Met de opbrengst wordt het eten betaald voor de Tuno's die zondagavond de uitgezwaaide novato's komen ophalen (met een busje waarvan de benzinekosten ook bij elkaar zijn gezongen). Matthijs van Wijk (tweedejaars student Automotive) heeft in Antwerpen een feestje kunnen geven met 800 euro.

Feestjes maken doen ze vaker bij Tuna Ciudad de Luz. Dit weekend is 'Noche de Tuna', de kleinere variant op het grote tunafestival dat om de twee of drie jaar wordt gevierd. Voor het eerst is de noche tegelijk met MomenTUm, maar daar wordt niet om getreurd. “Onze Pasa Bares, waarbij de tunagroepen van kroeg naar kroeg trekken, is gewoon de afterparty van MomenTUm”, zegt Reinier Peters (tweedejaars Technische Natuurkunde). “Nee, MomenTUm is ons voorprogramma”, zegt Matthijs.

Espaňa Cani

Na het eten gaan de Tuno's naar een bruin café aan de overkant van de straat. Het eerste uur worden basisnummers gespeeld als Adelita en Hoy Estoy Aqui. Als opwarmertjes en omdat die voor nieuwe leden al moeilijk genoeg zijn. Later op de avond komen de nieuwe nummers erbij. Die zijn iets geavanceerder volgens Kasper Knuijt, die Technische Bedrijfkunde studeert. Hij geeft Espaňa Cani als voorbeeld. Maar echt moeilijk kan het niet zijn toch? Mooi pakje aan, instrument in de hand en wat heen en weer deinen, dan volgt het feest vanzelf.