SPARK katalysator voor innovatie in de bouw

Zestien promovendi moet de faculteit Bouwkunde op termijn van start kunnen laten gaan binnen het samenwerkingsinitiatief SPARK. Gisteren ondertekenden de TU/e, de Avans Hogeschool, de provincie Noord-Brabant, de gemeente Den Bosch en het bouwbedrijf Heijmans de overeenkomst hiervoor. Het moet innovaties gaan opleveren die de kwaliteit van de gebouwde omgeving sterk verhogen.

SPARK krijgt een fysieke vestiging op het terrein van Heijmans langs de Zuid-Willemsvaart en het moet volgens een begeleidend persbericht ‘een broedplaats worden voor innovatie en technologie in de bouw’. Binnen deze samenwerking kan de faculteit Bouwkunde zestien promotieonderzoeken opstarten.

Cassandra Vugts is aangesteld als kwartiermaker van SPARK en laat weten dat op dit moment kantoorgebouwen op het terrein van Heijmans gebruiksklaar gemaakt worden en dat er komende vrijdag al gekeken gaat worden naar een longlist met mogelijke projecten.

Vugts: “Die projecten hebben de deelnemende partijen aan SPARK aangeleverd en er gaat gekeken worden of ze geschikt zijn als onderwerp voor een promotieonderzoek aan de TU/e of voor een onderzoek door studenten van Avans.”

Als voorbeelden noemt Vugts onder meer de Smart Highway, het 3D-geprinte huis, of biologisch afbreekbare buizen. “Het hoeven overigens zeker niet alleen projecten te zijn waar Heijmans bij betrokken is”, zegt Vugts. “Al is Heijmans wel de ziel van dit initiatief. Maar Heijmans ziet ook dat de bouwwereld zich open moet stellen om innovaties te ontwikkelen en ingevoerd te krijgen in de gebouwde omgeving.”

Op de locatie bij Heijmans zullen naast kantoorruimtes ook living labs worden ingericht, waar in de praktijk allerlei zaken getest kunnen worden en ook voor start-ups zal er plaats zijn. Vugts gaat er vanuit dat toekomstige promovendi van de TU/e ook op deze plek een deel van hun onderzoek gaan verrichten.

Bouwkundedecaan Elphi Nelissen onderkent ook de “bittere noodzaak” om meer innovatie in de bouw te realiseren. Nelissen: “En wel open innovatie. Dat idee delen de deelnemende partijen aan SPARK en die zijn ook bereid daarin te participeren.”

SPARK past in het ‘Impulsprogramma’, waarbij de TU/e en het bedrijfsleven eind vorig jaar hebben afgesproken om de komende periode 250 extra promotieplaatsen te creëren op het gebied van energie, gezondheid, mobiliteit of materialen.