Het onderzoek van Laszlo Levij in een 'geschetste' notendop.

TU/e-student in finale Shell Bachelor Master Prijs

TU/e-student Laszlo Levij is één van de zes finalisten van de Shell Bachelor Master Prijs die op 11 maart in Amsterdam wordt uitgereikt. Levij, afgestudeerd bij Technische Natuurkunde, is de enige Eindhovense student in de eindstrijd, die verder vooral wordt gedomineerd door studenten van de Universiteit Twente.

Jong technisch talent betrekken bij de energietoekomst en studenten stimuleren onderzoek te doen naar innovatieve en technologische oplossingen met een duurzaam karakter - dat is wat Shell met de Bachelor Master Prijs, die voor de negende keer wordt uitgereikt, beoogt. Drie studenten van de Universiteit Twente, twee van de TU Delft en Levij namens de TU/e mogen op dinsdag 11 maart in Amsterdam hun werk op dat gebied pitchen.

Levij, cum laude afgestudeerd bij Technische Natuurkunde, maakt kans op de 'masterprijs'. Hij onderzocht de mogelijkheid om zonnecellen op te bouwen uit germanium quantum dots in plaats van met silicium, zoals de huidige generatie zonnecellen. Germanium quantum dots zetten, behalve zichtbaar licht, ook infrarode straling om in elektriciteit. Dit zorgt volgens Levij voor een hoge efficiëntie en lagere kosten, “waarmee deze zonnecellen bijdragen aan een duurzame energievoorziening”.

De beste bachelorscriptie wordt aan het eind van de finale beloond met een geldbedrag van 2.500 euro, de beste masterscriptie is goed voor 5.000 euro. Laatstgenoemde prijs werd vorig jaar gewonnen door TU/e-masterstudent Hans van Franeker.
Ook is er een publieksprijs, goed voor 1.000 euro, waarvoor de finalisten vooraf online zoveel mogelijk stemmen moeten verzamelen. Stemmen kan tot en met 7 maart.