Van links naar rechts: De winnaar van de bachelorscriptie Tim Hilbers van de Universiteit Twente, jurylid Gerald Schotman (Shell) en de winnaar van de masterscriptie Hans van Franeker van de TU/e.

Masterstudent TU/e wint Shell-prijs voor beste scriptie

TU/e'er Hans van Franeker heeft woensdagmiddag aan de Universiteit Twente vijfduizend euro verdiend tijdens de finale van de Shell Bachelor Master Prijs. Na een elevator pitch door de student Sustainable Energy Technology werd zijn masterscriptie door de jury als beste beoordeeld.

‘Organische Zonnecellen: van lab tot fab’ zo luidt de titel van de scriptie waarmee Van Franeker de eerste prijs haalde. Hij deed onderzoek naar organische zonnecellen die uiteindelijk goedkoper kunnen worden dan de huidige zonnepanelen omdat ze geprint of gedrukt kunnen worden op plastic folie. Voor zijn masteronderzoek heeft Van Franeker het bovenste laagje gemaakt, van de vele dunne laagjes waar deze zonnecellen uit bestaan. Het gaat om een combinatie van een polymeer en een geprinte zilverlaag. Het is pas een eerste aanzet, want er is meer onderzoek nodig om alle dunne laagjes op elkaar te kunnen printen of drukken.

“Het is echt een eer dat mijn scriptie als beste masterscriptie verkozen is uit alle inzendingen”, zegt Hans van Franeker. “Goed dat er nu ook op deze manier aandacht is voor onderzoek naar nieuwe typen zonnecellen.” De prijswinnaar, die in september aan de TU/e is begonnen met zijn promotietraject, had in januari met de andere finalisten een korte training gekregen hoe hij zijn pitch van twee minuten moest houden. “Maar tijdens zo'n finale is het lastig in te schatten wat je kansen zijn om te winnen. Het was dus toch wel een verrassing dat ik als eerste eindigde.”

Zes finalisten streden dit jaar om de eerste plaats in de categorieën Masterscriptie, Bachelorscriptie en Publieksprijs. Ook Bart Macco, TU/e-student Technische Natuurkunde, had de finale gehaald voor de prijs voor de beste masterscriptie. Hij deed onderzoek naar zonnecellen van polykristallijn silicium, die veel perspectief bieden voor grootschalige opwekking van duurzame energie, onder andere door de lage kostprijs.

Tim Hilbers van de Universiteit Twente won de prijs voor de beste bachelorscriptie en ging met 2.500 euro naar huis. De publieksprijs van duizend euro, die dit jaar voor het eerst werd uitgereikt, ging naar Maurice  Quant van de TU Delft. Hij kreeg afgelopen maand 439 stemmen via een online stempagina.

Met de jaarlijkse Shell BaMa Prijs worden studenten van de drie technische universiteiten uitgedaagd om na te denken over technologische oplossingen met een duurzaam karakter. Arno Peels, voorzitter van het College van Bestuur van TU Eindhoven, maakte deel uit van de vierkoppige jury.

In dit filmpje een korte samenvatting met de finalisten en jury.