Aanschuiven bij Dispuut Alcibiades. Foto | Bart van Overbeeke

Aanschuiven bij Dispuut Alcibiades

Elke twee weken schuift Cursor aan tafel in een Eindhovens studentenhuis. De koks geven hun succesrecepten prijs en en passant leren we het huis, de gewoontes en bewoners kennen. Deze keer: aanschuiven bij Dispuut Alcibiades, Kettingstraat 17.

Dit is niet een bezoek geweest tijdens een kerstdiner! De heren van dispuut Alcibiades van het Eindhovens Studenten Corps eten iedere maandag in rokkostuum. Pardon: ze dinéren iedere maandag in rokkostuum. En daar kun je ook niet onderuit wanneer je, zoals Remy Pelzer aan het klussen bent en door de zooi die dat met zich meebrengt niet je bijpassende broek kunt vinden die je in een dronken bui ergens hebt neergelegd. Het is dat Cursor erbij is, en dat de praeses de vingers van zijn gespreide hand voor zijn ogen houdt, anders had Remi met zijn gele broek mooi elders kunnen eten.

Hoe heurt het eigenlijk?
Vanaf de week voor het kerstdiner krijgen de sjaars (eerstejaars) lesjes netjes eten. Leidraad is het boek ‘Hoe hoort het eigenlijk’ van Amy Groskamp-Ten Have. Voorbeeldje: wie zijn ellebogen te wijd houdt krijgt twee boekjes onder de armen. Die mogen niet vallen bij het verder eten.
De etiquetteperiode duurt tot de sjaars lid zijn van het dispuut. Alex ten Harkel (TBK), Jonan Kouwenhoven (B), Jochem Manders (W), Jasper Faber (ID) Jan-Brecht Schuurmans (W) en Artëm Dembski (EE) leren dan geheid ‘het onder alle omstandigheden vermijden van het hardop noemen van namen van derden’.

Twee belangrijkste van het 172 regels tellende huisregelement?
*Kamer nimmer op slot
*Als je gepast gekleed bent en iets kunt toevoegen, ben je altijd welkom. Dat geldt ook wanneer een huisgenoot seks heeft op zijn kamer (te zien aan zijn das om de buitenzijde van de deurklink). Kom je in adamspak en breng je een koekje mee…dan is dat helemaal prima.

Recept: Hollandse pot voor elf personen

De mannen eten per persoon 200 gram aardappelen, minimaal 200 gram vlees en 200 gram groente.

Snijd elf kipfilets open, verdeel er 3 bakjes Philadelphia met kruiden over en bind ze weer dicht met twee plakjes ontbijtspek. Leg ze in een ovenschaal en laat ze een half uur in een hete oven.

Maak 2 kilo broccoli schoon en kook de roosjes tien minuten.

Bak 2,4 kilo voorgesneden aardappelschijfjes in een beetje olie in twee pannen.

Maak kaassaus met drie pakjes. Niet van Knorr (“kent niet onze regels”), maar “Maggi mag wel”.

Serveer de borden één voor één in de living waar een grote tafel (van platen op bierkratten) bedekt is met een donker tafelkleed, lege flessen Ketel 1 jenever en waxinelichtjes. Degene met de hoogste anciënniteit krijgt zijn bord het laatst, want dan koelt het niet zo af. Voor het eten begint mag de praeses ( Thijs van Boven, derdejaars TBK) kijken of er een ander bord beter uitziet en sommeren te ruilen. In aflopende hiërarchie mag de rest dat ook.

Waarom een rokkostuum op maandag?
Alcibianen wonen niet in een studentenhuis, zij wonen ‘op huisch’. En zij dragen op maandag een rokkostuum. Anders hangt het toch maar in de kast, zegt de een. Maar Thijs noemt het een stukje uitstraling. Natuurlijk gaat het nooit naar de stomerij: “Hoe meer vlekken, hoe meer karakter.”

Wat is Lullepot?
Een lulverhaal dat iemand -onvoorbereid- tijdens het diner moet houden omdat de praeses hem aanwijst hiervoor. Eisen: het moet grappig en onvoorspelbaar zijn en een moraal bevatten. Je bent knap als je het eten kan ‘koud lullen’. Oefening voor speechen in latere levensfasen?

Wil jij ook met je huis in deze rubriek? Stuur ons dan een mailtje!
Smaakt dit artikel naar meer? In onze rubriek 'Aanschuiven bij' vind je alle verhalen tot nu toe.