Alcibiades vindt zeldzame bierpullen terug

In de zoektocht naar een geschikt cadeau voor hun dispuut tikten vijf eerstejaars aspirantsleden van Alcibiades op Marktplaats de dispuutsnaam in. Tot hun stomme verbazing - en grote geluk- vonden ze twee bierpullen die bijna dertig jaar geleden gemaakt zijn voor het laatste illustere huisfeest op de zogenaamde Casibaan, een oud Huisch van het E.S.C-dispuut. Een geweldige vondst, aldus de digitale schatgravers.

Werktuigbouwkundestudent Steven Floor vertelt wat hij weet over de relikwieën. “Ze horen bij het Kozakkenfeest van 1989. Het was gebruikelijk om bij huisfeesten pullen te maken voor het hele dispuut. Dit feest zou het laatste zijn dat Alcibiades kon houden op Casibaan (Casimirstraat 16 en 18, red.).”

Op de website van het dispuut staat er het volgende over te lezen: ‘In 1989 werd noodgedwongen met de rijke huisfeest-traditie gebroken, vanwege de verslechterde verhouding met Stichting Studentenhuisvesting Eindhoven’. Een voorgaand feest, waarbij de glasrekening nog hoger was dan de bierrekening, zou destijds de druppel zijn geweest om de feesten niet meer toe te staan.

Meeslepend thema

Er werd volgens Floor gezocht naar een groots en meeslepend thema en de Alcibianen organiseerden een feest met Russische klederdracht en een fust met wodka jus voor alle leden van het Eindhovense Studenten Corps en andere genodigden. “Het was het beste en grootste huisfeest ooit gegeven”, aldus Floor.

Ter gelegenheid van alle feesten, het eerste werd gehouden in 1972, werd er voor ieder lid altijd een exclusieve pul ontworpen. Ze zijn bijna allemaal verdwenen. “De glorie van die tijd mag echter niet verloren gaan en daarom zullen we alle mooie herinneringen nog eens naar boven halen”, zegt Floor.

“Het is heel bijzonder dat we twee bijna 30 jaar oude pullen hebben teruggevonden. We hoorden van de eigenares van kringloopwinkeltje ‘It Bregje’ dat ze van haar zwager zijn geweest. Die verzamelde bierpullen en tabaksblikken. Zij weet niet waar hij ze gekocht heeft, vermoedelijk op een rommelmarkt.  Ze mailt: ‘Hij is gestopt met zijn verzameling en heeft deze spullen toen allemaal aan mij gegeven.  Ik heb deze twee bierpullen wel meer dan een jaar op Marktplaats te koop gehad en wou ze bijna weggooien’.

Mooie herinneringen

De vijf studenten die de pullen als cadeau voor hun dispuut gaan inpakken, zitten in de ontgroeningsfase. Ze moeten een reeks opdrachten uitvoeren, variërend in moeilijkheidsgraad, vereiste inzet en bijbehorende tevredenheid.

De aspirantleden hopen dat de pullen mooie herinneringen bij de reünisten naar boven zullen halen én dat ze worden gekoesterd in de bar van dispuutshuis K17 aan de Kettingstraat 17. Daar heeft hun spel ‘hamertje tik’ ook al een plaatsje verworven. De ‘roemruchte’ huisfeesten van dispuut Alcibiades zijn na 1989 vervangen door cabaretavonden.