Batavierenrace 2013.

ESSF zoekt de allersnelsten voor Batavierenrace

De Eindhovense Studenten Sport Federatie (ESSF) is op zoek naar vijftig hardlopers die de universiteit en de stad willen vertegenwoordigen tijdens de aankomende Batavierenrace. Eindhoven huisvest volgens de ESSF veel goede lopers en de studentensportkoepel zegt dan ook voor de eerste plek te gaan op 10 mei.

Ruim 175 kilometer beslaat de Batavierenrace, waaraan jaarlijks ruim 8.500 mannelijke en vrouwelijke atleten meedoen. De route van 's werelds grootste estafetteloop voert de teams van Nijmegen naar Enschede. De TU/e is al jarenlang goed vertegenwoordigd in dit evenement en boekte haar topprestatie elf jaar geleden, toen de Eindhovenaren eerste werden in het universiteitsklassement. De afgelopen twee edities bemachtigde de gecombineerde TU/e-Fontys-equipe de tweede plek.

Marco van Erp van ESSF’s Batacommissie liep de afgelopen twee jaar ook zelf mee, in etappes van respectievelijk 7,6 en 8,9 kilometer. Nu is hij vooral druk met het samenstellen van twee nieuwe teams voor de komende, 42e editie van de Batavierenrace: een TU/e-Fontys-team dat uitkomt in de universiteitscompetitie, en Team Eindhoven, dat meedoet in het algemeen klassement.

Daarmee zoekt de ESSF in totaal vijftig lopers, die zich bovenal op eigen houtje zullen gaan voorbereiden. “Wel willen we in de voorbereiding een paar meetings houden waarin we lopers algemene informatie geven, evenals tips over bijvoorbeeld het lopen in de nachtetappes en het eten”, aldus Van Erp.

De Eindhovense Batacommissie benaderde al de nodige lopers in eigen kring. Overigens is daarmee allerminst gezegd dat bekende, ervaren Batagangers en doorgewinterde lopers verzekerd zijn van een plek in één van beide teams. Van Erp: “Als we nog iemand ontdekken die echt heel snel is, kan die een loper die misschien al vijf jaar heeft meegelopen, best verstoten. Uiteindelijk gaat het om de prestaties.”

De ESSF is daarom nadrukkelijk ook op zoek naar snelle mannen en vrouwen die nog niet in het lopersbestand van de sportkoepel zitten. Volgens Van Erp zijn er nog altijd veel studenten die de Batavierenrace niet kennen of niet weten dat ze eraan kunnen meedoen.

De samenstelling van de ploegen kan sowieso nog tot op het laatste moment veranderen, bijvoorbeeld in het geval van blessures. “We hebben in Eindhoven echter genoeg lopers om eventuele uitvallers op te vangen”, verzekert Van Erp.

Studenten die één van de Eindhovense Batavierenteams willen versterken of meer informatie willen over de kwalificatie en selectie, kunnen mailen of langskomen bij de ESSF in het Studentensportcentrum.