Archieffoto | Bart van Overbeeke

Polsbandjes tegen alcoholmisbruik tijdens Intro

Introdeelnemers die tijdens de introweek het alcoholbeleid overtreden, raken tijdelijk hun polsbandje kwijt. Een polsbandje is verplicht om deel te nemen aan de introactiviteiten. De betrokken partijen geven aan actief te controleren op alcoholgebruik door minderjarigen.

“Als minderjarige kids gesnapt worden met alcohol wordt hun bandje doorgeknipt”, aldus Pieter-Paul Kramer van de Centrale Intro Commissie. “Als dat overdag gebeurt, kunnen ze bij ons een nieuw bandje komen halen. Maar als het ’s avonds gebeurt, is het over voor die dag.“ Zonder polsbandje kan niet worden deelgenomen aan de introactiviteiten. Overigens geldt de maatregel ook voor de intropapa’s en -mama’s. Wanneer zij betrapt worden op het bestellen van alcohol voor minderjarigen, wordt hun bandje ongeldig gemaakt en krijgen zij een alcoholvrij-bandje in de plaats.

De polsbandjes - met onderscheid tussen 18-minners en 18-plussers - worden dit jaar voor het eerst ingezet om ervoor te zorgen dat de nieuwe alcoholgrens niet wordt overschreden. Zo’n tien tot vijftien procent van de nieuwe studenten is tijdens de introweek nog geen achttien. Vorig jaar waren dat 240 studenten.

Jim Stolk, voorzitter van de Federatie Studieverenigingen Eindhoven, verwacht dat het alcoholbeleid bij de studieverenigingen goed wordt nageleefd. Als dat niet gebeurt, lopen verenigingen het risico hun vergunning kwijtraken. “Het verschilt natuurlijk per vereniging hoe streng er tijdens de introweek gecontroleerd wordt, maar het uitgangspunt is dat we bij overtreding het bandje doorknippen.”

Eenzelfde geluid is te horen bij de gezelligheidsverenigingen. “Normaal laten wij minderjarige niet-leden niet binnen, maar tijdens de Intro maken we een uitzondering”, vertelt Tim Stassen van het Eindhovens Studenten Corps. “Wel controleren we dit jaar strenger vanwege de nieuwe wetgeving.” Naast controle aan de deur houden in de sociëteit een aantal leden de boel in de gaten. SSRE en Demos treffen soortgelijke maatregelen. “Iedereen onder de achttien die we betrappen met alcohol gaat er direct uit. En 18-minners die van tevoren gedronken hebben, komen niet binnen”, aldus Saskia van Dooremalen van Demos.

De organiserende partijen worden bij het handhaven van de regels ondersteund door medewerkers van de beveiliging. Bij activiteiten waarbij alcohol geschonken wordt zijn vier tot acht beveiligers aanwezig. Mirjam Jahnke, hoofd Safety & Security: “Als een barverantwoordelijke moeite heeft met de handhaving kan hij een van de beveiligers om hulp vragen. Beveiligers mogen ook zelf ingrijpen. Maar de eindverantwoordelijkheid ligt bij de verenigingen.” Volgens Jahnke is het niet onwaarschijnlijk dat ook de gemeente Eindhoven controleurs stuurt.

Alcoholvrije cantus
Eerder werd bekend dat de cantus dit jaar alcoholvrij is. Een opmerkelijke keuze omdat tijdens cantussen in andere universiteitssteden wél alcohol wordt geschonken. Als gevolg van de nieuwe wetgeving zitten de 18-minners tijdens de Nijmeegse cantus aan aparte tafels en wordt in Maastricht en Tilburg voor minderjarigen een alternatieve activiteit georganiseerd. De introcommissie van de TU/e heeft naar eigen zeggen niet voor dergelijke oplossingen gekozen omdat deze ten koste zouden gaan van de saamhorigheid die bij het festijn hoort. Dat deze beslissing niet door iedereen gewaardeerd wordt blijkt onder meer uit de Facebookpagina ‘No alcohol free cantus!’.

Ook kwamen er diverse reacties binnen op het Cursor-artikel hierover. Zo had Studente Technische Innovatiewetenschappen Tessie Hartjes liever gezien dat minderjarige deelnemers aan alcoholvrije tafels waren gezet: “Op die manier is het de enige activiteit van de gehele Intro waarvan de organisatie écht kan zeggen dat minderjarigen geen bier krijgen.” Automotivestudent Jelte Borsboom: “Als 18-minner heb je het tijdens de Intro al moeilijk omdat je geen alcohol mag drinken. Het is cru als je op de laatste dag ook nog eens apart van je groepje wordt gezet. Zeker als je bedenkt dat menige introganger maar maximaal een half biertje drinkt.”