Peter Kuin in actie tijdens het NSK meerkamp.

TU/e'er Nederlands studentenkampioen meerkamp

TU/e-student Peter Kuin is vrijdag Nederlands studentenkampioen meerkamp geworden. Een week eerder sleepte de afstudeerder bij Innovation Sciences ook al twee medailles in de wacht op het NSK baan en verbeterde hij zijn persoonlijke records op de tienkamp, discuswerpen, vierhonderd meter en polsstokhoogspringen.

“Ja, het gaat wel lekker”, erkent Kuin, die zijn afstuderen combineert met zo’n acht uur training per week bij studentenatletiekvereniging Asterix. Ongeveer anderhalf jaar is hij nu weer in business, na zo'n drie jaar van verminderde training wegens een zware achillespeesblessure. Een periode waarin hij naar eigen zeggen onder meer flink inleverde op kracht en snelheid, maar waarvan hij inmiddels aardig lijkt hersteld.

Al doet Kuins tweet van de avond ervoor niets dan zelfvertrouwen vermoeden (‘nog even dat extra biertje gedronken bij @SVIntermate #alvastopdeoverwinning’): de overwinning op het NSK meerkamp op vrijdag 6 juni kwam als een verrassing. Van de acht deelnemende mannen bleken er -op de vier onderdelen waarop werd gestreden- vier nadrukkelijk aan elkaar gewaagd. Kuin werd tweede bij het kogelstoten; bij de honderd meter en het verspringen moest hij respectievelijk twee en drie concurrenten voor zich dulden. Op de afsluitende achthonderd meter wist hij echter de overwinning te pakken en daarmee ook het klassement. “We wisten dat we dichtbij elkaar zaten, maar kenden de precieze puntentelling niet. Het was dus tot aan de prijsuitreiking spannend.”

Van een gerichte intensieve training voor het NSK was geen sprake. Het evenement kwam namelijk eigenlijk op de tweede plaats voor Kuin, die datzelfde weekend liever had meegedaan aan het NK meerkamp. “Helaas gaat de Atletiekunie heel erg voor de top; aan het NK mogen in Nederland maar twaalf mannen meedoen. Dat vind ik ontzettend weinig. Uiteindelijk verschenen er zelfs maar elf aan de start, van wie slechts acht de hele meerkamp afmaakten.” De student relativeert meteen: “Ik heb nu niet het niveau om bij de beste twaalf te horen, maar het lijkt me erg leuk om een keer aan het NK mee te doen.”

Uiteindelijk reisde Kuin vrijdag 6 juni tóch nog af naar het NSK in Wageningen, “ontspannen en relaxed, dat heeft me in mijn prestaties misschien juist wel geholpen”. Er waren overigens amper verenigingsgenoten ter plaatse om de gouden plak mee te vieren; Asterix hield die avond in Eindhoven een borrel “en misschien is de vereniging intussen ook wel een beetje wedstrijdmoe”, denkt Kuin.

Het weekend ervoor waren de ‘Galliërs’ nog in groten getale afgereisd naar Amsterdam voor het NSK baan, waar de Eindhovense studenten flink wat medailles in de wacht sleepten. Onder hen Kuin, die brons scoorde op de 110 meter horden en -samen met Rik Hopmans, Michael Beuwer en Joep Heerings- zilver pakte op de 4x400 meter.

Ook in de competitie doet Asterix het goed. De Eindhovense studentenatletiekvereniging promoveerde vorig jaar van de derde naar de tweede klasse. “En nu doen we alweer mooi mee in de bovenste helft”, stelt Kuin na de tweede van de in totaal drie competitiewedstrijden van het seizoen, waarbij Asterix landelijk een derde plek haalde. Als de vereniging ook in de volgende wedstrijd goed voor de dag komt, is Asterix volgens hem kanshebber voor nog een divisie hoger.

Verder staat voor Asterix onder meer het NSK teams, in september in Utrecht, op de agenda. Kuin: “Dat moeten we winnen, daar zijn we ook nu zeker favoriet.” De student is daar zelf overigens niet bij; hij vertrekt eind juli voor een paar maanden naar Kenia voor zijn afstudeerproject.