De gepromoveerde mannenploeg van Asterix, met links trainer Niek de Groot.

Promotie voor mannenploeg Asterix

De mannenploeg van Asterix is gepromoveerd naar de tweede divisie. De Eindhovense studentenatletiekvereniging behoorde zondag in Alphen aan den Rijn tot de vier beste ploegen van de in totaal twaalf die meedongen naar promotie.

Het was één van de laatste wedstrijden van het seizoen, afgelopen weekend in Alphen aan den Rijn. Maar ook al is het seizoen bijna ten eind: de “eenentwintig Galliërs” van <link http: www.asterixatletiek.nl external-link-new-window externe link in nieuw>Asterix leverden nog steeds mooie prestaties, aldus een trotse wedstrijdsecretaris Yorma Wolters. Daarbij sneuvelden ook diverse persoonlijke records.De nummers drie tot en met zes lagen zondag lange tijd dicht bij elkaar. Bij het laatste onderdeel, de 4x100 meter estafette, wist Asterix haar promotie veilig te stellen. De club stond vooraf op de zesde plaats in het tussenklassement, maar Willart de Haas, Joep Heerings, Rik Hopmans en Sjors Schellekens zorgden met sterke wissels en een tijd van 44.36 seconden voor de benodigde plaats in de top-4, met 29 punten voorsprong op de nummer vijf. Heerings was volgens wedstrijdsecretaris Wolters “de absolute grootverdiener qua punten”. Zo snelde hij in 49.76 seconden naar de eerste plaats op de vierhonderd meter (een persoonlijk record) en liep hij de honderd meter in 11.38 seconden. Volgens Wolters kwam Asterix de laatste tien tot vijftien jaar in elk geval niet meer uit in de tweede divisie. Sowieso zitten veruit de meeste studentenatletiekverenigingen in de derde divisie; het is dus al best een prestatie om daar úit te komen”. Het buitenseizoen en daarmee de wedstrijden in de tweede divisie beginnen overigens pas in april 2014. “Maar we trainen natuurlijk de hele winter door.” Volgens de wedstrijdsecretaris is er vooralsnog geen sprake van een herziening van de aanpak met het oog op de hogere divisie. “We gaan gewoon zo door, met een aantal heel goede atleten die hopelijk blijven presteren zoals ze afgelopen jaar hebben gedaan. We hebben een heel brede ploeg die op meerdere onderdelen inzetbaar is; dan kun je veel punten binnenhalen. En als je een keer ergens punten laat liggen, is er altijd wel iets of iemand om dat weer op te vangen.”