Eerstejaars lanceren verkoopsite voor TU/e-studieboeken

Joris van Rijn en Bas Schleijpen, eerstejaars studenten bij Industrial Engineering & Innovation Sciences, lanceren zondag 30 maart de door hen ontworpen site www.tueboeken.nl. Op de site kunnen TU/e-studenten hun studieboeken te koop aanbieden en ze kunnen kijken of een boek dat ze nodig hebben, te koop is.

Van Rijn en Schleijpen zeggen de site www.tueboeken.nl in één weekend in elkaar gezet te hebben. Al zijn ze de afgelopen dagen nog wel druk geweest om links en rechts zaken wat bij te schaven om de site aanstaande zondag klaar te hebben voor de lancering. Ook tijdens de demonstratie die Cursor te zien krijgt van de testsite, vallen de ontwerpers nog verbeterpuntjes op.

De belangrijkste reden dat ze ermee aan de slag zijn gegaan was het simpele feit dat er op dit moment nog geen marktplaats-achtige site voorhanden is waar TU/e-studenten hun boeken kunnen verkopen. "Ook zijn er met de invoering van het Bachelor College veel vakken op het onderwijsprogramma gekomen die alle studenten universiteitsbreed moeten volgen en waar ze dus allemaal dezelfde boeken bij gebruiken", aldus Schleijpen. "Dat vergroot het aantal potentiële gebruikers aanzienlijk."

Een jaar geleden lanceerden een groep TU/e-studenten al de site www.studieboekendelen.nl. Zien Van Rijn en Schleijpen deze huursite niet als een concurrent? Van Rijn zegt de site tegengekomen te zijn bij de ontwikkeling van hun eigen site, maar die zeker niet te zien als concurrentie. "Bij deze site draait het om het verhuren van je studieboeken, bij ons gaat het puur om verkoop en kopen."

Studenten kunnen straks zoeken op boektitel, auteur, vakcode en ISBN-nummer. De verkopende partij kan naast de vraagprijs ook nog aangeven in welke staat het boek verkeert. Geïnteresseerden kunnen straks als er van een boek meerdere exemplaren worden aangeboden, een selectie maken op basis van de prijs. De nieuwprijs van het boek, gebaseerd op de prijs die bol.com er voor vraagt, staat als referentie ook vermeld bij de vraagprijs. Omgekeerd kunnen studenten die op zoek zijn naar een boek, een zoekopdracht invoeren op de site.

Over de verkoopdeal moeten beide partijen uiteindelijk zelf een afspraak maken. "Maar het meest voor de hand liggend zal zijn dat je hier op de campus afspreekt voor het afsluiten van een deal", aldus Schleijpen.

Op dit moment hangt er aan de site nog geen verdienmodel, zegt Van Rijn. "Maar als de site aanslaat en een succes wordt, is die voor bepaalde adverteerders wel een interessant podium om op te adverteren. Ook zien we wel mogelijkheden om vergelijkbare sites voor andere universiteiten op te zetten. Maar daarvoor begint het met de groei van het aantal contacten voor de TU/e-site en daar gaan we vanaf zondag mee van start."