spullen delen deelsite deelit

TU/e’ers starten ‘deelsite’ voor spullen

Het is een sneu lot, dat van de boormachine. “Die wordt in zijn hele leven gemiddeld maar dertien minuten gebruikt”, weet TU/e'er Martijn Peeters. Onder het mom van ‘waarom iets kopen als je het ook kunt delen?’ startte hij onlangs met vier campusgenoten de website Deelit voor het lenen en verhuren van producten, bijvoorbeeld studieboeken.

Joep Roebroek (Electrical Engineering), Roel Sadza (Scheikundige Technologie), Bram de Vogel (Industrial Design), Luke Verhagen (afgestudeerd bij Technische Bedrijfskunde) en Martijn Peeters (afgestudeerd bij Werktuigbouwkunde) zijn de vijf TU/e'ers achter de website. “We zijn gestart in september vorig jaar, toen Luke en ik nadachten over mogelijke ideeën om een bedrijf op te zetten en onszelf verbaasden over hoeveel spullen er in huis eigenlijk stof liggen te happen en niet gebruikt worden”, vertelt Peeters. Vroeger gaf het volgens hem status om veel producten te hebben, “tegenwoordig vindt iedereen het vooral belangrijk om spullen te kunnen gebruiken op het moment dat ze nodig zijn”. Peeters wijst op de trend van peer-to-peer (P2P) sharing, het delen van producten en diensten <link http: www.twinklemagazine.nl achtergronden de-consument-als-deeltijdondernemer external-link-new-window externe link in nieuw>tussen consumenten, en op sites als Peerby en SpullenDelen. Het delen van spullen is volgens hem niet alleen beter voor milieu en portemonnee,  maar ook “een leuke manier om nieuwe mensen te ontmoeten”. Op het moment heeft het net gestarte <link http: www.deelit.nl external-link-new-window externe link in nieuw>Deelit ruim honderd producten in de aanbieding, maar Peeters hoopt dat dit aantal snel gaat groeien. Het aanbod is divers, van een DJ-set, Calculus-boek of verticuteerhark tot een smoking, statafel of kitesurfuitrusting. Peeters vindt persoonlijk onder meer het kunnen verhuren en lenen van Lonely Planet-reisgidsen erg handig. “Ik vind het zonde om weer zo’n boek aan te schaffen voor een paar weken backpacken in Azië deze zomer. We gebruiken het maar één keer.”Vooralsnog focust de site op -het vergroten van-  het aanbod. Wanneer over een tijdje meer producten op Deelit staan, hopen Peeters en zijn collega’s ook ruimte te kunnen gaan maken voor oproepen van mensen die op zoek zijn naar een specifiek item om te lenen.Als het aan de vijf studenten ligt, mag de site op termijn heel groot worden. Peeters: “Hoe fijn zou het zijn als je een product dat je nodig hebt, direct in de straat kunt lenen? En dat je zelf een mooi bedrag kunt bijverdienen door eigen spullen te verhuren aan mensen in je omgeving?
In eerste instantie richten de initiatiefnemers zich echter vooral op de TU/e-gemeenschap, onder meer op het lenen en uitlenen van <link http: www.studieboekendelen.nl external-link-new-window externe link in nieuw>studieboeken.
De site brengt aanbieder en vrager met elkaar in contact en zorgt volgens Peeters “dat er een eerlijk bedrag voor de boeken wordt betaald”. De betaling gebeurt via iDeal.Om de kosten voor gebruikers zo laag mogelijk te houden, vraagt Deelit vijf procent van de totale lening van de uitlener, naast de transactiekosten voor de lener. “We hopen hiermee de mensen te kunnen betalen die ons helpen om het leen- en uitleenproces te begeleiden, dit zijn ook studenten van de TU/e”, zegt Peeters.