Impressie | Vestide

Auto's aan de kant voor nieuwe woontoren TU/e

Nieuws is het al lang niet meer: de komst van de nieuwe woontoren voor studenten, die op het parkeerterrein en evenementenveld tussen Potentiaal, Traverse en de spaceboxen verrijst. Corporatie Vestide en de TU/e stelden de bouw ervan in september 2011 al in het vooruitzicht. Jaren en een traject vol aanbestedingen en vergunningen later, gaat de spa komende maand dan eindelijk de grond in.

Het gaat in dit stadium om voorbereidende werkzaamheden: het zogenoemde 'bouwrijp' maken van de grond. Met de daadwerkelijke bouw van de veertien verdiepingen tellende woontoren van studentenhuisvester Vestide, wordt pas over een jaar begonnen.

Omdat het complex ingetekend staat op een perceel waarop zich nu nog parkeerplaatsen en een doorgaande weg bevinden, moet het terrein eerst vrijgemaakt worden van de nodige obstakels, zoals bomen en straatmeubilair. Ook moet de weg een eindje worden verschoven.

Die wegverlegging is eind juli klaar. Ook een flink aantal parkeerplaatsen zal komen te vervallen, maar inmiddels is dat verlies al op andere plekken gecompenseerd; rondom het gebouw Laplace en het terrein tussen Connector, IPO en Paviljoen.

De bouw van de woontoren zelf neemt ongeveer een jaar in beslag. De oplevering wordt halverwege 2016 verwacht. Daarna wordt het omliggende terrein opnieuw ingericht.

De woontoren maakt deel uit van het huisvestingsprogramma Campus 2020. Behalve de toren wordt ook het gebouw Potentiaal omgebouwd tot wooncomplex. Wie dat gaat doen wordt hoogstwaarschijnlijk volgende maand nog bekendgemaakt. Later worden ook short-stayvoorzieningen toegevoegd.

In totaal krijgt de TU/e er op termijn tussen de zes- en zevenhonderd woonruimtes bij op de campus. De toren van Vestide neemt er daarvan bijna driehonderd voor zijn rekening. Zodra de woningen klaar zijn, worden de verouderde spaceboxen aan de Lismortel afgebroken.