Drie BRAINS Awards voor TU/e-studenten

De TU/e heeft gisteravond drie van de in totaal vijf BRAINS Awards in de wacht gesleept. Met hun klimaat-meter ‘Awair’ wonnen vier eerstejaars-studenten van Industrial Design de Publieksprijs. De Leefbaarheidsprijs was voor ‘EGGY’, de eenzaamheidsbestrijder van afstuderend ID’er Martijn Peeters. Het project ‘De Stratumse Poort’, een co-productie van TU/e’er Paul Jansen met Fontys-student Marco Batsen leverde de Samenwerkingsprijs op.

Voor hun met de publieksprijs bekroonde klimaatsensor ‘Awair’, bedachten eerstejaars ID’ers  Anouk Kauffeld, Björn Schulpen, Maarten van Rooy en Sander van der Zwan een soort 'glazen bol', maar dan van kunststof. Een die de gebruiker via kleuren attendeert op ongezonde omstandigheden binnenshuis. Te donkere of te vochtige kamers, bijvoorbeeld. Die kunnen volgens de vier leiden tot stress, hoofdpijn of andere klachten. Anouk Kauffeld: “Dit apparaat is beter dan de mens in staat om die omstandigheden te signaleren.” Bij een te donkere kamer kleurt de bal groen en weet de gebruiker dat hij er goed aan doet wat licht toe te voegen. Een wit schijnsel uit de ‘Awair-bal’ wijst op een te hoge vochtigheidsgraad. En zo heeft iedere klimatologisch genre zijn eigen kleurcode.  “We zijn nog op zoek naar investeerders, die onze vinding in productie willen nemen”, zegt Kauffeld. Hoeveel geld er nodig is, weet ze niet.

Voor ID’er Martijn Peeters vormt de Leefbaarheidsprijs een extra motivatie om zijn geesteskind 'EGGY' in productie te nemen. Hij bedacht een ei-vormige lamp, waarmee de wat schuchtere medemens een buur, vriend of kennis met een lichtsignaal kan oproepen om samen iets te ondernemen.  “Normaal zou je daarvoor de telefoon pakken, maar er is ook een groep die snel bang is om afgewezen te worden”, legt Peeters uit. “Een signaal met de EGGY verlaagt voor hen de drempel.” De ei-lamp wordt momenteel bij vijf senioren getest. Mogelijk wordt het signaalpallet ervan nog uitgebreid met tekst, zodat de afzender ook kan aangeven wát hij dan precies met de ander wil doen.

De samenwerkingsprijs was voor het duo Paul Jansen (TU/e Bouwkunde) en Marco Baetsen (Fontys Vastgoed en Makelaardij). Als startende ondernemers ontwikkelden ze 'De Stratumse Poort', een fysiek en online platform waarop Eindhovenaren mee kunnen denken over de toekomst van uitgaansstraat het Stratumseind. Deze community oogste inmiddels veel lof vanuit Horeca Vereniging Stratumseind en werkbedrijf Polyground, dat het duo ter plaatse een ruimte aanbood om het platform verder uit te ontwikkelen.

De overige prijzen gingen gisteren naar studenten van de Design Academy en het Summa College. Beide instituten wonnen de Bright Move TU/e-innovatieprijs van 5000 euro. Summa-student Jeremy Stam voor zijn ‘krukdemper’, dat de schouders ontlast van mensen die zich op krukken voortbewegen. In dezelfde medische hulpstukkensfeer won Roel Deden (Design Academy) een innovatieaward met zijn ‘printhese’, een driedimensionaal geprinte variant van een prothese. Ook de duurzaamheidsprijs ging naar de Design Academy. Franciska Meijers won ‘m voor haar verkoelende terracotta-muur ‘Cool Shelter’.