Op de fiets voor Gambia

Vier TU/e-studenten zijn doorgedrongen tot de finale van de 1% Student Battle. Met hun logistiek plan om de markttoegang van vrouwelijke boeren in Gambia te verbeteren, versloeg Team Industria in de voorrondes bijna zestig andere studententeams. Samen met vier andere finalisten maken ze kans op de eindoverwinning. Om hun project onder de aandacht te brengen, fietsen de masterstudenten Operations Management and Logistics op 18 mei van Eindhoven naar Amsterdam.

Kim Steffers, Koen Bressers, Jacques de Waal en Tim de Jonge van Team Industria bedachten hun businessplan in slechts één weekend tijd. Niettemin staan ze met dat plan nu in de finale van de door consultancybedrijf Accenture en crowdfundingplatform 1%Club uitgeschreven wedstrijd, waarbij studenten een oplossing bedenken voor een businesscase in een ontwikkelingsland.

De TU/e-studenten kozen als casus een dorp in Gambia waar vrouwen hun eigen gewassen verbouwen. Steffers: “Als vrouwen daar oogsten, kunnen ze de geoogste groenten niet opslaan. Ook is de markt in de hoofdstad voor hen niet bereikbaar waardoor ze gedwongen zijn hun oogst aan tussenpersonen te verkopen. Die tussenpersonen hebben meer marktkennis waardoor ze de vrouwen vaak uitbuiten.”

Om de markttoegang en de onderhandelingspositie van de vrouwen te verbeteren, ontwikkelden de studenten het idee van een gekoelde opslagruimte voor groenten. Op die manier zijn vrouwen minder afhankelijk van tussenpersonen. Een sms-service moet er daarnaast voor zorgen dat de vrouwen informatie krijgen over marktprijzen. “Iedereen daar heeft een mobieltje, maar geen informatie”, aldus Steffers.

Eind april mochten alle teams hun plan pitchen waarbij Team Industria als één van de vijf finalisten uit de bus kwam. Vervolgens heeft het team in sneltreinvaart een website en een crowfundingcampagne opgezet. Daarmee hopen ze de 4.855 euro die nodig is voor de uitvoering van hun plan op te halen.

Om extra aandacht én opbrengsten te genereren fietsen de vier TU’ers op 18 mei van Eindhoven naar het hoofdkantoor van Accenture in Amsterdam. De route gaat via Scheveningen waardoor ze precies 208 kilometer afleggen; de afstand tussen het dorp waar de vrouwen uit hun project wonen en de markt in de hoofdstad Banjul. “Zo willen we laten zien hoe onhaalbaar het voor de vrouwen is om deze afstand af te leggen. Overigens zal het voor ons ook een uitdaging zijn, want we hebben het te druk gehad met de campagne om te trainen.” Tijdens hun fietstocht zullen Steffers, Bressers, De Waal en De Jonge een lading groenten meenemen die ze in Amsterdam willen verkopen.

Volgens Steffers heeft haar team zeker geen slechte papieren voor de eindoverwinning. Deze hangt niet af van het ingezamelde geld, maar van de kwaliteit van het project. “Vooral qua impact zitten we goed. Het gaat om driehonderd vrouwen, met zevenhonderd familieleden. En als het project succesvol is, kan het ook op andere plaatsen in Gambia uitgevoerd worden.” Bij winst voegt Accenture vierduizend euro toe aan het opgehaalde bedrag én mag het winnende team naar Afrika.

Mocht Team Industria de wedstrijd niet winnen en onverhoopt onvoldoende geld binnenhalen, wordt het project overigens toch uitgevoerd. “Alleen duurt het dan wat langer”, aldus Steffers.