Hormonologica van Doppio.

Vijf weekenden Doppio in het Gaslab

Vijf weekenden, vijf verschillende producties - zoals elk voorjaar ‘woont’ studententoneelvereniging Doppio momenteel zo’n beetje in het Gaslab op het TU/e-terrein. Week in, week uit wordt met technische middelen en decorstukken gependeld tussen Doppio’s onderkomen in de Bunker en het Gaslab, om het publiek daar steeds een nieuw stuk voor te schotelen.

Flock, Ifigeneia, Hormonologica, Prachtig Beest en Retourtje Hel zijn de vijf producties die Doppio dit voorjaar presenteert - de eerste twee zitten er inmiddels op. Alle vijfenzestig leden van de vereniging komen in één, of in een enkel geval twee, van de stukken terug.

Hormonologica was zonder twijfel de eerste keus van Marieke Voorhuijzen, bestuursvoorzitter van Doppio. Niet dat die titel, of zelfs maar een thema of verhaallijn, er aan het begin van het academisch jaar al lag - regisseur Tim Schuitvlot had eigenlijk alleen maar verteld dat hij een montagestuk wilde maken, “een toneelstuk dat wordt opgebouwd uit materiaal dat de spelers zelf inbrengen”, verduidelijkt Voorhuijzen. De voorbereidingen begonnen dan ook met vooral veel práten, “over onze fascinaties, over mooie theaterteksten, stukken, films, muziek, maar ook over waar onze uitdagingen in het theater liggen”.

Op basis van de inbreng van de speelsters ging Schuitvlot aan de slag met het script en de verhaallijnen van de personages. Hormonologica gaat over vier vrouwen die ieder tegen hun eigen obstakels aanlopen en daarmee proberen te dealen - overigens niet altijd even succesvol. Voorhuijzen speelt Sylvia, als moeder van twee dochters al jarenlang in dezelfde routine verwikkeld met haar man en gezin. Op een dag besluit ze de boel de boel te laten en gaat ze op vakantie. Alleen.

Geen eenvoudige rol om jezelf als afstuderend bachelorstudent Industrial Design in te verplaatsen, erkent Voorhuijzen. “Ik heb vooral goed gekeken naar mijn eigen moeder en naar andere moeders in mijn omgeving. Verder heeft Tim me geholpen met oefeningen om me echt die moeder te vóelen. We hebben bijvoorbeeld samen alle teksten doorgelopen, waarbij hij aan mij vroeg: ‘Waarom denk je dat zij dit zegt, wat bedoelt ze hiermee?’. Daardoor ging ik beter begrijpen wat er in Sylvia’s hoofd omgaat.”

Voorhuijzen stond nog niet eerder met medespeelsters  Eline Dekkers, Renske Hagenaar en Jeannette Koenis op de planken. Toch zijn de vier volgens haar inmiddels -mede doordat het zo'n kleine groep acteurs betreft- goed op elkaar ingespeeld, “we weten wat we van elkaar kunnen verwachten. En je krijgt veel persoonlijke aandacht van de regisseur”.

De Doppio-voorzitter verwacht dat Hormonologica vooral veel herkenning bij het vrouwelijk publiek zal opleveren “en dat mannen wat meer te weten komen óver vrouwen. Het wordt geestig, ik hoop ook ontroerend, en misschien dat toeschouwers er iets van kunnen leren - al is het maar dat er altijd mensen zijn die grotere problemen hebben dan jij”.

Hormonologica is op 6, 7 en 8 juni te zien in het Gaslab. Het weekend erop speelt Doppio ‘Prachtig Beest’, weer een week later gevolgd door ‘Retourtje Hel’. Kijk voor meer informatie en kaarten op de site van Doppio.

Kijk hier voor de trailer van Hormonologica.