Ontwerp voor een duurzaam festivalpaviljoen

Zeven ideeën van TU/e’ers genomineerd voor BRAINS Award

Zeven van de twintig nominaties voor de BRAINS Award zijn voor TU/e’ers. De organisatie heeft de selectie gisteren bekend gemaakt. De winnaars van de ideeënwedstrijd voor Eindhovense studenten worden op 22 mei-tijdens de Dutch Technology Week- gekozen.

Een variatie aan ideeën stroomde de afgelopen tijd binnen bij de organisatie: in totaal meer dan tweehonderd. Ook de ideeën waarbij TU/e-studenten zijn betrokken variëren nogal.

Zo kwam TU/e-student Paul Jansen (Bouwkunde) met Fontys-student Marco Batsen met het idee voor een opzet voor de Stratumse Community die meedenkt over de toekomst van Stratumseind. Pieter Custers (Werktuigbouwkunde) wil een energiewinkel starten om met andere studenten en scholieren aan maatschappelijk relevante vraagstukken te werken en zo bij te dragen aan een duurzaam Eindhoven.

Bouwkundestudenten Floor van Schie, Alice Janssen en Marthe Doornbos zien potentie in hun idee SummerlaBB – een ontwerp voor een duurzaam festivalpaviljoen. Carolina Gomez, Areti Paziourou, Maria Gustafsson en Begum Erten-Uyumaz (allen Industrial Design) dienden een idee in voor een webapplicatie die informatie geeft over de herkomst en mate van milieuvriendelijkheid van kleding en accessoires.

Freek de Bruijn (Industrial Design) kwam met een concept waarbij vrachtwagenchauffeurs ‘platooning’ positiever ervaren. Dit houdt in dat  er een groep voertuigen is, waarbij een manueel bestuurd voertuig wordt gevolgd door verschillende geautomatiseerd gecontroleerde auto’s.  Martijn Peeters (Industrial Design) wil aan de slag met EGGY, een ontwerp in de vorm van een eierwekker waarmee –vooral wat oudere buurtbewoners- gemakkelijker met elkaar in contact kunnen komen.

Het concept voor Awair komt van ID-studenten Anouk Kauffeld, Bjorn Schulpen, Maarten van Rooij en Sander van der Zwan. Met een klein en handzaam apparaat willen zij het binnenklimaat visualiseren. Zo licht Awair groen op bij een vochtige kamer en bij een te donkere kamer wit.

Op donderdag 22 mei worden tijdens de Dutch Technology Week in het Muziek Gebouw Frits Philips in Eindhoven de winnaars bekendgemaakt van de BRAINS Award 2014.
 De 20 finalisten pitchen hun ideeën voor de jury/het publiek en strijden zo om het prijzengeld van in totaal 20.000 euro.

De finale is op 22 mei vanaf 19.30 uur in het Muziekgebouw. Aanmelden daarvoor via  www.brainseindhoven.nl/uitreiking.html