Foto | Bart van Overbeeke

In twintig minuten een beurs binnenslepen

In de Glazen Zaal van het Auditorium verzamelden zich donderdagavond 51 toptalenten van de TU/e voor het Matchmaking Event. Zij maken kans op een beurs van 5000 euro per masterjaar. Studenten én bedrijven zijn enthousiast over de selectiegesprekken, die plaatsvonden na een cv-selectie door zeven bedrijven: Philips, ASML, NXP, Omron, FEI, Isaac en Enter.

De eerstejaars masterstudenten staan te trappelen, maar de zenuwen lijken mee te vallen: “Er is veel te winnen, maar weinig te verliezen”, zeggen verschillende gegadigden. In speeddates van twintig minuten moeten bedrijven ondervinden of er een klik is met de student. Tussendoor wachten de kandidaten in de Glazen Zaal. Juul Diks, student Embedded Systems, staat er relaxt in, zeker na zijn gesprek met Enter.”Het was leuker dan verwacht, diegene had dezelfde interesses en er was veel interactie. Na het eerste gesprek zijn alle zenuwen weg voor mijn volgende gesprek met Omron.”

De meeste studenten hebben een gesprek met één bedrijf, maar enkelen zijn twee of zelfs drie keer uitgekozen. Hoe springen zij er uit? “Ik denk vanwege mijn vier jaar werkervaring bij Philips in India”, zegt de Indiase Hilda Fabiola Bernard, masterstudent Computer Science Engineering en kandidate voor Philips, FEI en ASML. Ze kwam na haar bachelor naar Eindhoven, wil het liefst na haar afstuderen in Nederland blijven en weer voor Philips aan de slag. Het gesprek moet dan wel goed gaan, dus is Bernard een beetje zenuwachtig. “Als je écht iets wilt, is het al snel spannend.”

Zo zijn er veel buitenlandse studenten aanwezig vanavond, die in Nederland hun carrière een boost willen geven. Volgens Jos van Erp, vertegenwoordiger van de topsector High Tech Systems and Materials bij High Tech NL, een goede zaak; “Het is belangrijk internationaal talent aan te trekken, want in Nederland zijn simpelweg te weinig bèta- en techniekstudenten. Een evenement als dit is goed voor de verbinding tussen studenten en het bedrijfsleven. De TU/e heeft daarin momenteel de voortrekkersrol.”

Bedrijfsvertegenwoordigers zagen een hoop potentieel dat zij kunnen binden aan het bedrijf. “Erg positief verrast” is Roland Poesen, alumnus van de TU/e en oprichter van Enter, een bedrijf dat hoogopgeleide technici detacheert. “De drie studenten die ik sprak weten wat ze willen, zijn communicatief vaardig en gedreven om iets extra’s te doen. Dat is precies wat ik zoek.” Poesen wil de uitgekozen student dat extra’s geven in de vorm van trainingen, een inkijkje bij projecten en stages.

De bedrjiven nemen binnenkort zelf contact op met de geselecteerde studenten. Zoals het er nu naar uitziet wordt het event volgend jaar opnieuw op de TU/e gehouden. Eerder deze week werd bekend dat minstens achttien TU/e-studenten een beurs krijgen van vijfduizend euro per jaar van hightech-bedrijven.