Jo van Ham ondertekent namens het CvB de officiële overdracht van Flux. Foto | Bart van Overbeeke

TU/e's nieuwste vlaggenschip Flux klaar voor bewoning

In een nog wat klinisch -want onbewoond- decor, waar de verf nog amper droog was en de geur van cement nog rondwaart, is TU/e’s nieuwste vlaggenschip Flux vrijdagochtend officieel opgeleverd. Bouwbedrijf BAM droeg na ondertekening van het overdrachtsdocument het gebouw aan de TU/e over. In het kielzog van zo’n zestig genodigden nam Cursor een kijkje in het nieuwe onderkomen van de faculteiten Electrical Engineering en Technische Natuurkunde.

Rondkijken in een onbewoond gebouw biedt één voordeel: je kunt je blik ongehinderd richten op de elementen die de architect voor ogen had toen hij achter zijn tekentafel zat: het ruimtegebruik, de loop- en zichtlijnen, de lichtinval, het opvallende contrast tussen de strak vormgegeven transparante verblijfsruimten en de zwart-ronde trappenhuizen, die daar diagonaal doorheen snijden. Directeur Bedrijfsvoering EE en TN Alfons Bruekers, belast met de puzzel ‘hoe krijg je twee groeiende faculteiten binnen een krimpende campus in één gebouw’, bewondert de transparantie: “Er is hier nauwelijks een plek waar je niet in alle windrichtingen het gebouw uit kunt kijken.”

Fragiel ogende glazen puien langs balustrades, van waaruit je zicht hebt op meerdere etages naar boven of beneden, bezorgen de passanten een verhoogde hartslag. “Dat glas is toch wel stevig, hè?”,  vraagt iemand zich af. Een medewerker van BAM verzekert hem dat de wandjes uitgebreid zijn getest doordat er met zware zandzakken tegenaan is gegooid. “Die vallen echt niet om.” Opvallend is ook het zuinige gebruik van kleur. Flux is, behalve de pastelgroene buitengevel, vooral veel zwart, wit en grijs. Daar waar wél kleur is gebruikt, (zoals de vloerbedekking) valt het daarom ook meteen erg op.

Bruekers wacht de dankbare taak om de inhuizing en beoogde interactie tussen de aanstaande bewoners in goede banen te leiden. Hij vergelijkt Flux met een Engelse drop, omdat de kantoor- en laboratoria-etages elkaar afwisselen. “Het is de bedoeling dat hier straks mooie vormen van kruisbestuiving ontstaan, waarbij de verschillende bewonersgroepen met elkaar gaan samenwerken. Dit gebouw nodigt daartoe uit. Aan de voorbereiding heeft het niet gelegen, maar het is natuurlijk wel de vraag hoe dat straks allemaal uitpakt.”

Verantwoordelijk architect Laurens Jan ten Kate van bureau Herman Hertzberger is even trots als blij dat hij zijn ‘kindje’ eindelijk kan loslaten. “Een van de uitgangspunten was om een gebouw te maken dat de balans op de campus herstelt. Die was door alle inspanningen rondom het Metaforum wat zoek. Je kreeg de indruk dat het allemaal wat minder werd, naarmate je op de campus in deze richting liep. Wat dat betreft zijn we in onze opzet geslaagd. Ook met de oostkant moet weer rekening gehouden worden.”

Tussen 1 december en maart volgend jaar zullen de nieuwe bewoners naar hun nieuwe onderkomen verhuizen. Daarbij is geprobeerd de tentamen- en praktica-dagen zo min mogelijk te verstoren, maar is ook gekeken naar het moment waarop de groepen uit hun huidige onderkomen weg konden. De eersten die Flux vanaf 1 december betreden, zijn kwartiermakers die de inhuizing van de rest voorbereiden. Daarna volgt de vakgroep Video Coding and Architecture van Electrical Engineering uit Laplace, de onderdelen van Technische Natuurkunde en de ontwerpersopleiding uit het Fontys-gebouw (per 15 december), de onderwijs- en faculteitsbureaus en vanaf volgend jaar de EE’ers en TN’ers uit het TNO-gebouw en de mensen die vanuit Potentiaal, Impuls en Corona overkomen.