Vragenbank brengt installateur en student samen

Masterstudenten van de TU/e gaan ondernemers uit de installatiebranche helpen bij praktische vraagstukken op het gebied van energie en duurzaamheid. Wetenschap en kleinbedrijf worden hiervoor gekoppeld via de Vragenbank, een initiatief van TU/e SURE Innovation en Stichting KIEN.

Er is in de praktijk nog maar weinig wisselwerking tussen wetenschap en bedrijfsleven, stellen de initiatiefnemers van de Vragenbank: ‘Bedrijven hebben nauwelijks direct toegang tot de kennis en bronnen van de universiteit en studenten staan tijdens hun studie ver van de bedrijfspraktijk af’. Dit terwijl ze volgens hen juist de nodige raakvlakken hebben als het gaat om het te lijf gaan van maatschappelijke uitdagingen.

De Vragenbank wil beide partijen verbinden. Concreet kunnen ondernemers hun praktische, technologische vragen indienen via de website van Stichting KIEN (knooppunt voor innovatie in de elektrotechniek). Van daaruit worden ze binnen een paar dagen gekoppeld aan een student uit het bestand van SURE Innovation (een soort uitzendbureau voor high-potential masterstudenten), die met de opdracht op een toegepaste manier ervaring kan opdoen in de beroepspraktijk. Het bedrijf betaalt hiervoor een vergoeding aan SURE Innovation, die hiervan de student weer betaalt voor zijn werk.

Het is aan de ondernemer of hij vervolgens zelf met het resultaat aan de slag gaat, of kiest voor een vervolgpad met SURE Innovation, eventueel in samenwerking met TU/e-hoogleraren en hun onderzoeksgroepen.

Hans van Dinteren, projectmanager van TU/e SURE Innovation, spreekt van “een win-win-winsituatie” voor de drie betrokken partijen: “Voor de installateur betekent het ecosysteem toegang tot en samenwerking met een hightech kennisinstelling. Ook kunnen ondernemers direct kennismaken met toekomstige werknemers door talent te scouten. En de student krijgt via studiegerelateerde opdrachten een goed inzicht in een carrière na de studie”.