Het winnende ID-team. Vlnr Pim Knops, Daan Weijers, Bart Jakobs en Stijn Zoontjens.

ID'ers winnen Hackathon met boodschappen-app voor reizigers

ID-studenten Pim Knops, Daan Weijers en Stijn Zoontjens en oud-ID’er Bart Jakobs hebben gisteren de Dutch Open Hackathon gevonden. Met hun app waarmee vakantiegangers een boodschappenpakket kunnen afhalen van de bagageband bij Schiphol, gooiden ze hoge ogen. Schiphol en Ahold hebben al belangstelling voor het idee getoond.

Je komt thuis van je verre reis en je treft een lege koelkast aan. Die irritatie van veel reizigers was voor vier Industrial Design studenten het uitgangspunt om afgelopen weekend aan de slag te gaan met een, volgens de jury, originele oplossing. Het concept van de Hackathon, waar zo’n 360 personen in Amsterdam aan deelnamen, was om de diensten die gerenommeerde bedrijven bieden te combineren tot een goed product. De deelnemers moesten de uitwerking van hun idee in 25 uur realiseren.

Stijn Zoontjens: “We hebben in de auto al nagedacht over wat we wilden doen. Eerst dachten we aan een soort checklist voor reizigers. Maar we wilden iets creatievers en tijdens de Hackathon bedachten we dat het het vervelendste is als je thuiskomt en niks in huis hebt. Het is toch hartstikke vet als je een boodschappenpakket op de bagageband kunt meenemen!"

De vier ID'ers kwamen met de WelcomeHome app, waarop het vakantieadres staat geregistreerd. Vervolgens kan automatisch worden gekeken of de vlucht vertraging heeft en hoe laat het pakket waar moet komen. Ook over de verdere uitvoering hebben de studenten nagedacht. "Je zou verschillende pakketten kunnen aanbieden, zoals een verspakket of een Hollandpakket, met kaas en drop. Als betalingsysteem hebben we MyOrder voorgesteld. De logistiek zou nog wel verder moeten worden uitgewerkt."

Schiphol heeft de studenten al voor aanstaande donderdag uitgenodigd voor een presentatie en Ahold heeft als overkoepelende organisatie van Bol.com en Albert Heijn aangegeven een  gesprek te willen. Ook vanuit MyOrder is er belangstelling. Zoontjens: "De medewerker van Schiphol zei zelfs dat hij ons in contact kan brengen met andere luchthavens. Daar schrik je dan wel een beetje van."

De vier ID'ers gaan nog met de faculteit bekijken wat hun rol hierin gaat worden. Zoontjens: "We hebben een contract getekend waarin staat dat het ons idee is, dat is wel erg positief. Deze wedstrijd was in elk geval een unieke kans om met dit soort bedrijven kennis te maken." Behalve Schiphol en Amsterdam stelden KLM, Philips, de Rabobank, TomTom en USG People hun gegevens beschikbaar. Pim, Daan, Stijn en Bart mogen als prijs 2.500 euro verdelen en 100 euro per persoon besteden via MyOrder.