Foto | Bart van Overbeeke

Spaanse nazomer bij Tunafestival

Volop werd er dit weekend Spaans gezongen, met capes gezwaaid en op (dubbelsnarige) gitaren getokkeld tijdens het Tunafestival van het Eindhovense ‘Tuna Ciudad de Luz’ (‘Tuna uit de lichtstad’); een speciale editie ter ere van haar vijftigjarige bestaan.

=-0In de week dat Eindhoven viert dat ze 70 jaar geleden is bevrijd, heeft ze ook te kampen met een Spaanse invasie die doet terugdenken aan de Tachtigjarige oorlog. Rond de 500 tuno's uit Nederland, Mexico, Portugal, en natuurlijk Spanje, trokken door de binnenstad, bewapend met een accordeon, gitaar of andere muzikale bravoure. Hun outfits waren veelal traditioneel (17e-eeuws), al had één Spaanse tuna het Rolling Stones-logo verwerkt in de kledij.

Epicentrum van het festival was de Markt, waar een tent plaats bood aan mediterraan-minnend publiek om te luisteren naar de traditionele Spaanse muziek, uitgevoerd door verschillende mannen- en vrouwengroepen. De deelnemers hadden duidelijk geen haast, en deden alles met de ‘Spaanse slag’, zodat er een ontspannen sfeer werd gecreëerd.

Guy Dubois, masterstudent Human Technology Interaction en tuno sinds 2007, was tevreden dat dit jaar meer studenten de weg naar het festival vonden: “Het publiek is iets jonger dan voorgaande jaren, maar het trekt nog steeds ook veel oudere dagjesmensen.” De gratis entree zorgde voor een aan- en aflopen van mensen. Zeker bij een klassieker als Escobar’s ‘Y Viva España’ -zonder “ik hou van dansen en muziek”- worden de omringende terrassen leeggezogen.

Volgens Dubois is het Eindhovense Tunafestival internationaal gerenommeerd: “We krijgen jaarlijks verzoeken uit allerlei landen om hier te mogen spelen. Dit jaar ook uit Peru en de Malediven. In Spanje is Eindhoven daarom erg bekend in Tunakringen, ook onder andere studenten.” Tuna Ciudad de Luz is ook één van de oudste tuna-groepen ter wereld.

Buiten de tent op de markt, werden de Brabantse harten pas echt veroverd tijdens de ‘Pasacalles’. Daar verklaarden tunagroepen in de Eindhovense binnenstad te pas en te onpas de liefde aan voorbijgangers en aan geënsceneerde balkon-babes of -binken. Een kundige jury deelde punten uit naar gelang de serenades echt indruk maakten en/of goed uitgevoerd werden.

Naast de muzikale activiteiten was er ruimte in het programma voor de ontgroening van de aspirantleden van de Eindhovense Tuna, alsmede voor die van La Tuniña, de vrouwelijke tegenhanger. De mannelijke tuno's in wording dienden in hun adamskostuum van een stormbaan af te glijden, terwijl de dames hun evakostuum mochten combineren met een bikini.

Aan het eind van de zaterdagavond werd de tuna van Cuenca (Spanje) gehuldigd vanwege het winnen van de muziekwedstrijd, terwijl de vrouwelijke tuna uit Alicante de tweede plek wist te veroveren. De Eindhovense Tuna Ciudad de Luz deed overigens niet mee, omdat ze de organiserende partij was.