"Valorisatie moet een state of mind worden"

Valorisatie moet een state of mind worden bij alle medewerkers en studenten aan onze universiteit, vindt Steef Blok, directeur van het Innovation Lab. Volgende week maandag vindt aan de TU/e voor de eerste keer de conferentie 'Where science meets business' plaats, die door zijn dienst is opgezet.

De conferentie 'Where science meets business' die 29 september plaatsvindt in het Auditorium, is volgens Blok een van de acties die zijn voortgekomen uit de valorisatievisie die vorig jaar werd geformuleerd. Blok: "Dit soort acties en initiatieven gaan we het hele jaar door uitvoeren en ze moeten ervoor zorgen dat iedereen over dit onderwerp gaat nadenken. Valorisatie is namelijk niet iets van het Innovation Lab, maar moet embedded worden binnen de hele universiteit."

Blok is zeer stellig als het gaat om het belang van valorisatie voor de universitaire wereld. "De universiteiten die hier de komende jaren niet serieus werk van maken, gaan het op termijn niet redden in Nederland. Door het wegvallen van de FES-gelden (aardgasbaten die tot 2010 werden ingezet voor de financiering van onderzoek -red.), het teruglopen van de eerste geldstroom en de crisis, is het voor universiteiten steeds moeilijker om financiering voor hun onderzoeksprojecten te vinden. Daarbij wordt steeds vaker gevraagd om onderzoek dat een impact op de samenleving heeft."

Samenwerking met het bedrijfsleven ligt dan volgens Blok het meest voor de hand. "Valorisatie, het benutten van onze kennis, is niets nieuws. Maar zelfs aan een universiteit als de TU/e, waar al veel contacten zijn met het bedrijfsleven, wordt op jaarbasis slechts zes miljoen euro binnengehaald uit de derde geldstroom.", vertelt Blok. "We scoren goed in rankings goed als het gaat om samenwerking met het bedrijfsleven, omdat er zoveel deeltijdhoogleraren uit bedrijven bij ons werkzaam zijn."

Volgens Blok moet de universiteit niet simpelweg geld willen ophalen bij bedrijven, maar moet er een langdurige relatie met een bedrijf worden opgebouwd. Als goed voorbeeld noemt hij de strategische samenwerking die de TU/e voor de zomervakantie aanging met Philips Research.

Gaat al die aandacht voor het bedrijfsleven niet ten koste van het fundamenteel onderzoek? Blok: "Daar hebben we de funding van de European Research Council (ERC) of NWO voor. Al zie je dat ook bij NWO de maatschappelijke impact van de projecten steeds belangrijker wordt."

Een struikelblok bij het opzetten van samenwerking met het bedrijfsleven is volgens Blok op dit moment de bureaucratie. "Niet eens zozeer van de kant van de universiteit, maar vooral het bedrijfsleven heeft hier een belangrijk aandeel in", zegt Blok. "Op het gebied van intellectual property willen bedrijven vaak nog iets meer dan het onderste uit de kan. Dat zorgt dan voor langdurige procedures."

De conferentie van volgende week richt zich op mensen uit het bedrijfsleven en op de wetenschappelijke staf en studenten van de TU/e, "maar daarnaast zeker ook op de medewerkers van onze ondersteunende diensten", vertelt Blok. "Die moeten de samenwerkingsinitiatieven beter gaan faciliteren, want nu is een wetenschapper bijna vijftig procent van zijn of haar tijd kwijt met het zoeken naar financiering. Wat zou het een enorme winst zijn als het grootste deel van die tijd ook daadwerkelijk aan het onderzoek besteed kan worden."