Aanschuiven bij Ad Fundum. Foto | Bart van Overbeeke

Aanschuiven bij Ad Fundum

Elke twee weken schuift Cursor aan tafel in een Eindhovens studentenhuis. De koks geven hun succesrecepten prijs en en passant leren we het huis, de gewoontes en bewoners kennen. Deze keer: aanschuiven bij Huize Ad Fundum.

Wat is dat voor een huis?
Kruisstraat 92 B is een huis voor zes studenten, verhuurd door particulier huisbaas Piet. De ligging is perfect; twee minuten fietsen van TU/e en in de Kruisstraat is altijd wat te doen. “Voor eten kun je bij twintig culturen terecht”, zegt Erik Borghouts, die met een premaster voor Technische Bedrijfskunde bezig is.

Heb je vorige week die brand gezien?
“Ja, vanuit het dakraam op de bovenste verdieping”, zegt Erik. Hij heeft eerder al met zijn schoonvader die brandweerman is, gekeken hoe veilig Ad Fundum is. Op elke verdieping hangt een brandblusser en een rookmelder (tot een lege batterij het ding laat piepen en reden geeft tot sloop). Vanuit zijn eigen kamer is het het moeilijkst om weg te komen bij brand. “Maar ik kan via Simones kamer ontsnappen met een vluchtladder of via een dakgoot op het dak komen.”

Waarom staat er een glas dat met veel duct tape op een ton is geplakt in de hal?
Het is een wisseltrofee die Vincent won bij de commissiebattle van studievereniging Simon Stevin. Viermaal per jaar wordt die gehouden. “Wie wint moet hem groter, zwaarder of lomper maken”, weet Vincent. Hij wil daarvoor restmateriaal van de constructiewedstrijd gebruiken, die zijn commissie organiseert. Hopelijk heeft hij tegen die tijd (dat is over tien weken) de lascursus gedaan. Duct tape zou een werktuigbouwkundestudent te min moeten zijn.

Recept: ovenschotel à la Vincent

Vincent van der Linden, derdejaars Werktuigbouwkunde, maakt deze schotel voor de tweede maal. Omdat hij echt lekker is. Eerstejaars Technische Bedrijfskunde Simone Balvers helpt hem.

Vet een ovenschaal in en vul hem achtereenvolgens met: bladerdeeg, plakjes ontbijtspek, 450 gram aardappelschijfjes, 200 gram geraspte kaas, een groene paprika in stukjes, een blikje mais.

Klop drie eieren los met een flesje kookroom en schenk het erover, daarover een restje bladerdeeg (als je nog over hebt), 1 zak AH tortillachips, nog eens 200 gram geraspte kaas.

Zet het ruim twintig minuten in een oven van 200 graden.

Hoe kom je op het balkon?
Als je in de ochtendzon wilt genieten van het uitzicht op daken van buurhuizen, moet je via de ‘badkamer’. Dat is een ruimte van twee vierkante meter waarin een douche én toilet zijn aangebracht. Pas op dat je je knieën niet stoot aan de wc-bril.

Hoe vaak wordt die plee gepoetst?
Dat gebeurt eens in de twee weken. Alle taken zijn verdeeld over zes personen. Wie verzuimt, betaalt 5 euro in de pot. In die huisrekening stort iedereen ook elke maand 15 euro. Dat is voor wc-papier, dingen die kapot zijn, een verdwenen brandblusser, het huisuitje en dergelijke. Op 2 mei zal het volgende uitje van Ad Fundum zijn. Niet te spannend: gewoon in Eindhoven, eten en stappen.

Waar hangen jullie het liefst rond?
“In onze AOR.” Deze verwijzing naar de voormalige kroeg in de Bunker, de Algemene OntmoetingsRuimte, laat zien dat Ad Fundum al lang bestaat. Minstens dertig jaar, schat Erik. In hun AOR zien we spullen die meegenomen zijn bij stapavonden; twee stenen van de oude stadsmuur, een plaatsnaambord van Eindhoven, een reclamedoek. Spullen die scharrels van bewoners laten liggen, komen op het Boeddhabeeld op het dakterras. We zien een bril, maar ook jarretels. Niemand heeft enig idee hoe dat kan.

Wil jij ook met je huis in deze rubriek? Stuur ons dan een mailtje!
Smaakt dit artikel naar meer? In onze rubriek 'Aanschuiven bij' vind je alle verhalen tot nu toe.