Diederik Samsom luistert naar de presentatie van het Solar Team Eindhoven.

Samsom als vis in het water bij studententeams TU/e

Diederik Samsom is een liefhebber met verstand van zaken. Dat werd wel duidelijk tijdens het werkbezoek van de PvdA-leider gistermiddag aan studententeams STORM en Solar Team Eindhoven. De ‘rode ingenieur’ sleutelde vroeger uiteraard ook aan zijn brommer en bleek op de hoogte van de nieuwste batterijtechnologie. Op verzoek van het Solar Team sprak Samsom bovendien ter plekke een videoboodschap in voor een (nog geheime) gewenste ambassadeur van het team.

Samsom leek duidelijk in zijn element tussen de techniekstudenten. Gezien zijn achtergrond als kernfysisch ingenieur – uit Delft weliswaar – mag dat wellicht ook geen verbazing wekken. Zijn technische interesse strekt duidelijk verder dan kernreactoren: ook over elektrische motoren en zonne-auto’s praatte hij graag een potje mee.

De sociaaldemocraat, voor wie in de gemeenschappelijke ruimte van het nieuwe gebouw voor de automotiveteams een knalrode stoel klaarstond – hij verkoos overigens te blijven staan tijdens de presentaties – bleek zelfs de vakliteratuur bij te houden op het gebied van batterijtechnologie. Lithium-lucht was volgens hem de gedoodverfde opvolger van de huidige lithium-iontechnologie. En hij wist in Zwolle nog wel een bedrijfje dat in-wheel motoren maakt. Ook had hij nog wel geografische tips in huis voor de route die STORM zou kunnen volgen tijdens hun reis om de wereld: Tadzjikistan is de veiligste route langs het Midden-Oosten, en langs Manaus loopt een mooie snelweg door de Amazone.

Marketingman Tommie Perenboom van het Solar Team had Samsom al eerder ontmoet, en maakte gebruik van de goede sfeer en de vertrouwdheid met de politicus om hem een gunst te vragen. Of hij wellicht een videoboodschap wilde inspreken om de beoogde ambassadeur van het team over te halen. Het zou maar twintig seconden kosten, dacht de student Industrial Design. Samsom vond dat geen probleem en sprak even later in de werkplaats van het Solar Team een boodschap in – hetgeen werd beloond met een luid applaus. Voor wie de boodschap bedoeld is, wordt pas bekend gemaakt als de betreffende persoon inderdaad gestrikt is.

Behalve de automotiveteams bezocht Samsom ook de start-ups My Home Services en Flowid en werd hij rondgeleid in de ‘incubator’ STARTUP/Eindhoven in het Multimedia Paviljoen, waar ondernemende studenten worden begeleid bij het in de markt zetten van hun product.