Electric Roadmovie: reizen in de 21e eeuw

Gratis parkeren op de Boulevard van Monaco? Altijd je gekoelde mobiele kantoor bij de hand? Vierenhalfduizend kilometer rijden voor een paar tientjes? Dat is elektrisch rijden anno 2015, zo bewees een vriendenclub van ID-studenten de afgelopen drie weken. Van autofabrikant Kia kregen ze een elektrische auto te leen in ruil voor een beeldverslag van hun vakantietrip. In tien landen schoten de studenten zo’n 700 GB aan ruw materiaal voor hun ‘Electric Roadmovie’.

Al begin dit jaar bleken ID-masterstudenten Yannick Brouwer en Gijs de Boer onafhankelijk van elkaar hetzelfde idee te hebben voor de zomervakantie: waarom niet met een elektrische auto door Europa gaan toeren om te laten zien hoe ver deze technologie al is. In juni maakten de twee samen met hun vrienden Wouter van der Wal, Joch Jansz, Rachel Rietdijk (allen ID-studenten aan de TU/e) en Fontys-studente Daphne Lamberts een filmpje waarin ze hun plan uiteenzetten en stuurden deze op naar fabrikanten van elektrische auto’s.

Het Koreaanse merk Kia hapte toe: zij hadden een elektrische Kia Soul EV te leen, en – omdat daar geen zes personen in passen – ook nog een Picanto op benzine. In ruil zouden de studenten regelmatig een berichtje plaatsen op Tumblr en Instagram, en komt er een ware roadmovie waarmee de gulle fabrikant goede sier kan maken. Want de reizigers zijn erg enthousiast over hun ervaringen met de Soul EV –met een actieradius van 160 kilometer - en het elektrisch rijden in het algemeen. Brouwer: “We waren vooraf natuurlijk al positief, maar het is ons oprecht heel erg meegevallen. Het regelen van de campings bleek bijvoorbeeld veel meer werk dan het vinden van snellaadpunten.” Daar zijn namelijk goede apps voor, vertelt De Boer, die verantwoordelijk was voor de planning. “De app ChargeMap werkte heel goed, ook omdat daar ervaringen van gebruikers in zijn verwerkt.”

Na een moeilijke aanloop op de eerste dag, toen vanwege een feestdag in België het beoogde laadpunt bij een supermarkt gesloten was, en ze nog niet over de juiste pas bleken te beschikken, verliep de stroomvoorziening heel soepel. Van der Wal: “Vooral in Frankrijk was het heel eenvoudig, bij de supermarktketen Auchan kun je gratis laden. En toen we een KiWhi-pas naar onze Franse camping hadden laten sturen, ging het helemaal makkelijk.” De vijftig euro die ze daarop hadden laten zetten, hebben ze niet opgemaakt, vertelt De Boer. “Na een aantal dagen waren we toch benieuwd hoeveel er nog op stond, en toen bleek dat we bijna overal gratis hadden geladen. Het is vaak een service van een supermarkt, en ook bij de IKEA is het gratis. En in Italië mogen ze zelfs geen geld vragen voor het leveren van elektriciteit omdat je dan wordt aangemerkt als energiebedrijf!” Waar de Picanto tijdens de vakantietrip voor honderden euro’s aan benzine heeft verstookt, kostte het transport met de Soul EV daardoor maar een paar tientjes.

Snelladen langs de weg – een kwestie van een halfuurtje – ging dus prima. ’s Avonds bijladen op de camping bleek echter minder goed te werken: op de meeste plekken was de laadstroom te veel voor stroomaansluiting naast de tent, en hield die er na een kwartiertje al mee op. Maar verder komen de reizigers slechts met enthousiaste verhalen: gratis parkeerplaatsen (met lader) op toeristische plekken zoals de Boulevard van Monaco, een mobiel kantoor bij de hand met airco en elektra voor de dagelijkse digitale updates, en soepel de Alpen over dankzij de krachtige elektrische aandrijving. Van der Wal: “Tijdens de afdaling wint de auto veel energie terug als je op de motor remt. Tot onze verbazing bleek onze ‘range’ na de afdaling met dertig kilometer toegenomen!” Ook in de stad bleek elektrisch rijden heel prettig - vooral het snel accelereren zonder te hoeven schakelen en het remmen op de motor (met als bijkomend voordeel energiewinst) beviel goed. De Boer: “Toen ik eerder deze week weer in de Volkswagen van mijn ouders reed, had ik echt het gevoel dat ik twintig jaar terug ging in de tijd.”

Update: De Electric Roadmovie is nu te bekijken op de site van de avonturiers.