Intro | Science Quiz best pittig

Bij welke temperatuur sublimeert droge rijst? Hoe gedragen twee waves van mensen in een stadion zich als ze elkaar tegenkomen? Wat gebeurt er met de lengte van de dag wanneer de wind plots stopt? Presentator Filemon Wesselink stelde dit soort vragen maandagavond tijdens de Science Quiz van de Intro. Masterstudent Technische Natuurkunde Lieke de Cock beantwoordde ze.

Nadat de Centrale Intro Commissie (CIC) zich had voorgesteld, en rector Frank Baaijens de introkids op het hart had gedrukt deze week vooral te gebruiken om vrienden te maken, was er een uur tijd voor de Science Quiz. Wie zich niet druk maakte om bierbestellingen, of het bemachtigen van een pen om de antwoorden op te schrijven, kon de originele vragen wel waarderen.

Niet dat ze makkelijk waren. Groepje ‘Tuinmannen’ van Electrical Engineering, te herkennen aan handschoenen en plantenspuit, debatteert lang over de vraag naar de gevolgen voor de daglengte bij het stilvallen van de wind. Bart Bas denkt dat de dag korter wordt, “want er komt minder wrijving en dan gaat aarde sneller draaien.” Onzin, vindt Menno Nijssen, “24 uur blijft 24 uur”. Steen, papier en schaar moet uitkomst bieden. De Tuinmannen stemmen voor een kortere dag.

Als de antwoordbladen zijn ingeleverd geeft Lieke de Cock met zo veel mogelijk proefjes uitleg. Dat doet ze leuk maar omdat een openingsfeest van de Intro nou eenmaal ook een goed moment is om te praten, luistert niet iedereen. Groepje 21 van Medische Wetenschappen en Technologie (aka ‘Gezellige beestenboel’) had het toffer gevonden wanneer ze de antwoorden per app konden geven. De Tuinmannen letten wel op, en verhip, Bart had gelijk!

Maar nog meer gelijk had groep TN 14. Deze aankomende studenten Technische Natuurkunde hadden álles goed en werden daarmee vanzelfsprekend eerste.

Direct na deze bekendmaking mocht Barry James Thomas zijn covers van ‘gouwe ouwe’ zingen. De uitsmijter was voor The Euros. In hun woorden: “Eindhoven, jullie waren de bom. En hij is ontploft!”