Citytour door Eindhoven. Foto | Bart van Overbeeke

Intro | Wandelen door Eindhoven

Als je geïnteresseerd bent in historie, dan heb je de verkeerde keuze gemaakt door in Eindhoven te gaan studeren. Dit is namelijk een stad van het heden, en vooral van de toekomst. Die boodschap kregen de Introgangers vandaag mee van één van de stadsgidsen die zorgden voor achtergrondinformatie bij de City Tour.

Stratumseind, Catherinakerk, Philipsmuseum, Parktheater, Effenaar, Witte Dame. Allemaal begrippen in Eindhoven. Na vandaag zijn ook de studenten die niet in of rond Eindhoven zijn opgegroeid ermee bekend. Nog brak van de afgelopen dagen (en vooral nachten) slenterden de groepjes door de stad, geleid door de Intro App, die de studenten meenam langs 25 bezienswaardigheden.

Op één van deze punten werden de Introgangers geacht langer dan een paar seconden stil te staan (of te zitten, of te liggen in het zonnetje), en even te luisteren naar een van de vijf stadsgidsen. Het ging over dat Eindhoven al in de dertiende eeuw stadsrechten kreeg van hertog Hendrik I, die graag een fatsoenlijke nederzetting in het niemandsland tussen Den Bosch en Hasselt wilde, over Gerard Philips, die in Eindhoven de benodigde dameshanden zocht voor zijn nieuwe fabriek, en natuurlijk over Theo Maassen, die ooit iets gezegd schijnt te hebben over treinen uit Amsterdam. Een spoedcursus Eindhoven in twintig minuten.