Jakob de Vlieg. Foto | Angeline Swinkels

Jakob de Vlieg nieuwe decaan Wiskunde en Informatica

Jakob de Vlieg wordt per 1 september de nieuwe decaan van de faculteit Wiskunde en Informatica. Tevens wordt hij hoogleraar Applied Data Science aan de TU/e. De Vlieg was onder meer werkzaam als R&D-topmanager bij Bayer, Organon en Schering-Plough. Tevens was hij deeltijdhoogleraar computational chemistry in Nijmegen.

Prof.dr. Jakob de Vlieg werkte vanaf 1990 tot nu in R&D managementfuncties, bij Unilever, Organon, Schering-Plough (nu MSD) en uiteindelijk bij Bayer CropScience. Bij die bedrijven lag zijn focus op het ontwikkelen en implementeren van een digitale R&D-strategie. Daarnaast was hij directeur van het Netherlands eScience Centrum in Amsterdam, en van 2000 tot 2015 deeltijd hoogleraar Bioinformatics and Computational Chemistry in Nijmegen. De Vlieg is opgeleid tot biofysicus aan de Rijksuniversiteit Groningen en hij promoveerde  op het simuleren van DNA-eiwit interacties in de computer.

“We hebben in Jakob de Vlieg een zeer kundig decaan en hoogleraar Applied Data Science gevonden, met veel ervaring in onderzoek en management”, zegt rector Frank Baaijens. “Hij is iemand die voor de TU/e en de faculteit het beste van twee werelden in zich verenigt. Enerzijds heeft hij een uitgebreide industriële loopbaan doorlopen, anderzijds heeft hij een langdurige achtergrond als deeltijdhoogleraar. Bovendien heeft hij vanuit zijn vakgebied grote affiniteit met data science en computational life sciences. Wij zijn blij dat hij onze rangen komt versterken.”

“Decaan worden bij een groeiende en sterke faculteit aan de TU/e is een unieke en fascinerende uitdaging”, aldus De Vlieg. “Ik kijk er naar uit om samen met al het talent dat de faculteit te bieden heeft de sterke expertises van de faculteit verder te profileren en nog succesvoller te maken. Speerpunten zijn de hoge instroom van studenten behouden, de kwaliteit van het onderwijs waarborgen en waar nodig verbeteren en de uitdagende onderzoeksthema’s versterken. Tevens is het verder op de kaart zetten van de Brainport Regio als ‘Data Science hub’ een belangrijk doel. Innovatieve en vaak gecombineerde ontwikkelingen in zowel de wiskunde als informatica zijn hiervoor essentieel. De TU/e en de faculteit W&I bieden krachtige wetenschappelijke expertise en technologie, maar hebben ook de juiste mindset voor het gezamenlijk ontwikkelen van oplossingen in samenhang. Zo’n geïntegreerde aanpak is nodig voor data-gedreven onderzoek en innovatie in het big data tijdperk. Onderwijs is hier onlosmakelijk mee verbonden en feitelijk voorwaarde voor succes.”

De Vlieg volgt Emile Aarts op, die sinds 1 juni rector van Tilburg University is. Mark van den Brand blijft vice-decaan onderwijs van de faculteit, Barry Koren blijft vice-decaan onderzoek.

Bron: Persteam TU/e