Foto | Bart van Overbeeke

'Geen verhoogd risico TU/e, wél extra alertheid na Parijs'

Breed gecommuniceerd heeft de TU/e het niet, maar ook de universiteit is "extra alert" na onder andere de aanslagen onlangs in Parijs. Extra beveiligingsmaatregelen zijn echter niet getroffen, zegt Mirjam Jahnke, hoofd van de TU/e-afdeling Safety & Security. De universiteit loopt volgens haar ook geen verhoogd risico.

Direct na de aanslagen in Parijs op vrijdagavond 13 november was er al weekendmailverkeer met het College van Bestuur, vertelt Jahnke desgevraagd. "'Betekent dit iets voor de TU/e en zo ja, wat? Zijn we zelf een risicolocatie, of gaan onze mensen binnenkort naar risicolocaties tóe?' Belangrijke vragen waarover je dan toch direct even contact met elkaar wilt hebben."

De maandag erop werd afgesproken dat er geen aanleiding was om gerichte campusbrede informatie te verspreiden, maar dat "op de achtergrond" onder meer wél nadrukkelijker wordt gemonitord "waar onze studenten en medewerkers de komende tijd, in opdracht van of via de universiteit, uithangen". Dit gebeurt altijd al, bevestigt Jahnke, "maar er zal nu zo nodig sneller met het College van Bestuur en mij worden afgestemd".

Afhankelijk van het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken kan, in afstemming met de reiziger, bijvoorbeeld worden besloten een geplande trip naar een potentieel risicogebied te cancelen. Jahnke: "Anderzijds: stel dat er iets gebeurt op een plek die géén risicogebied is, dan wil je ook snel paraat hebben wie vanuit onze organisatie daar zitten en daar meteen op kunnen anticiperen."

Extra beveiligingsmaatregelen op de campus zijn volgens haar niet getroffen. De TU/e vormt in die zin ook "geen doelwit", stelt Jahnke, zich baserend op signalen van de politie. "Er is geen sprake van een verhoogd risico; extra maatregelen worden ook niet geadviseerd." Wel wijst ze op "extra alertheid onder de beveiligers", die de laatste weken onder meer nadrukkelijker aanwezig zijn in drukbezochte campusgebouwen en zich in het algemeen wat zichtbaarder over het terrein begeven dan voorheen.

Maar ook ándere campusbewoners zijn alerter, merkte de beveiliging onder meer op 19 november, toen ze een melding kreeg van een achtergelaten tas in Helix. "Mensen trekken in zo'n geval nu toch sneller aan de bel en we nemen zo'n melding ook heel serieus."

In dit geval werd direct afstemming gepleegd met de politie, die volgens Jahnke "in negen van de tien gevallen" zelf poolshoogte komt nemen. "Zij kunnen over het algemeen nog beter en sneller dan wij inschatten wanneer er sprake is van een risico en wanneer niet." De tas in Helix bleek overigens eenvoudigweg te zijn vergeten door zijn eigenaar, die zich volgens Jahnke toen hij hierop werd aangesproken "enórm realiseerde: 'dit is dom van mij, zeker in deze tijd'".

Piepende kluis

De verhoogde staat van alertheid bleek onlangs ook aan de Universiteit Twente, waar woensdagavond 18 november een deel van de campus werd ontruimd wegens een 'mogelijk onveilige situatie'. Achteraf bleek het te gaan om een piepend studentenproject in een kluisje. Jahnke benadrukt zich alleen te kunnen baseren op wat ze over het Twentse incident gelezen heeft en reageert: "Achteraf is het altijd makkelijk om te zeggen: 'Was dat niet een beetje overdreven?'. Maar ja, als je niks doet en het gaat mis, krijg je naderhand het verwijt dat je niet alert genoeg bent geweest."

Van een toegenomen bezorgdheid of angst onder TU/e'ers merkt Jahnke naar eigen zeggen niet veel, "ik vind dat dat meevalt. Maar alerter zijn mensen wel en daar is niets mis mee".