Virtual-realityfilm over TU/e-campus online

Vanaf vandaag is het mogelijk over De Groene Loper van de TU/e te wandelen zonder er te zijn. Het Communicatie Expertise Centrum maakte een 'virtual visit' over de campus als extra middel voor de werving van internationale studenten. De TU/e is volgens projectleider Maarten Lans de eerste universiteit in Nederland met een virtual-realityfilm over haar eigen campus.

Van Limbopad tot Flux is een route te ‘lopen’ waarbij de TU/e zich in virtual reality laat zien, zoals we kennen van Google Street View. Je kunt een studentenbar binnengaan, in de bieb bijna over de balustrade tuimelen, meedansen op een feestje tijdens de Intro en vanaf het dakterras van Flux de skyline van Eindhoven zien. En vanaf daar zelfs beslissen of je ook nog Kennispoort of de High Tech Campus wilt bezoeken.

Een internationale promovenda, de Russische Adelya Khayrullina (faculteit Bouwkunde), is gids. Ze spreekt de bezoeker persoonlijk aan en nodigt uit. “Take a look around.” Op 74 punten is extra info te halen in de vorm van een filmpje, een pop-upvenster of een fotoreeks. Vier studentensportverenigingen (tennis, squash, volley- en basketbal) en drie studieverenigingen (GEWIS, Van der Waals en Lucid), maar ook eenmalige projecten als de 'Sagrada Familia in Ice'zijn te bezoeken.

De digitale bezoeker ziet en hoort van alles. Als je via het Limbopad de Dommel oversteekt, hoor je water kabbelen. Als je in het Auditorium bent, hoor je geroezemoes. Als je bomen ziet, hoor je vogels fluiten.

De opnames voor de virtual visit zijn gemaakt aan het eind van de zomer. Het productiebedrijf Capitola is er vijf maanden mee bezig geweest. De virtual visit is nu alleen te zien op de website. In de loop van 2016 komt de virtuele tour ook beschikbaar voor smartphones, gebruikmakend van de gyroscoop in mobiele apparaten.

Lees meer over de virtual visit in Cursor 8, die donderdag 10 december verschijnt.