Aanschuiven bij ‘landhuis In den Wijngaarde’. Foto | Rien Meulman

Aanschuiven bij ‘Landhuis In den Wijngaarde’

Elke twee weken schuift Cursor aan tafel in een Eindhovens studentenhuis. De koks geven hun succesrecepten prijs en en passant leren we het huis, de gewoontes en bewoners kennen. Deze keer: aanschuiven bij ‘landhuis In den Wijngaarde’

Wat is dat voor een huis?In de bovenwoning Strijpsestraat 93 wonen vier mannen en staat tijdelijk een kamer leeg. Er is géén woonkamer en het is niet goedkoop (rond de 300 euro p/m), maar wel dicht bij het gezellige en praktische (want winkels) Trudoplein. Er is geen contact met de huisbaas, daarvoor is tussenpartij De Huisvestings Centrale. De bewoners studeren allemaal iets anders, maar hebben wel een klik met GEWIS.

Waarom eten jullie zonder borden?
“We hebben best tafelmanieren”, zegt Rik Hagelaars (derdejaars Technische Bedrijfskunde) meteen. “Maar dit gerecht kun je niet met een opscheplepel op een bord krijgen”, vult Eddy van Beekveld (die nu in bij Fontys bedrijfswiskunde studeert) aan. En daarom eten ze met hooguit één vork. Deze ovenschotel is een typerend huisgerecht: veel, makkelijk en smaakvol. En wis het voordeel van weinig afwas niet uit! Ze eten het minstens tweemaal in de maand. Eddy: “We eten tot we genoeg hebben en daarna eet Rik de rest.”

Zijn hier huisregels?
“Frank Wessels mag hier niet douchen!” Dat heeft de intropapa van Rik ook nooit gedaan, en we gaan niet opschrijven waarom hij het niet mag, maar het lijkt een belangrijke regel te zijn.  “Elk ontbijt dat hier bezorgd wordt, is voor Loyd.” De voormalig huisgenoot kreeg als versiertruc ooit een ontbijtje voor zijn kamerdeur van een andere man. Loyd had het niet door, stapte eroverheen en ging naar college. Later is nooit meer een ontbijt bezorgd in landhuis In den Wijngaarde.

Er is een kamer vrij. Is die voor tweedejaars Werktuigbouwkunde Jeroen van Duijnhoven?
“Nee, één van Duijnhoven is genoeg”, zegt Eddy resoluut. Jeroen is de broer van masterstudent Erwin (Technische Wiskunde). Jeroen is vaste gast, maar daar moet het maar bij blijven. De nieuwste huisgenoot moet een groepsfoto van Eddy, Erwin, Rik en Thijs Ledeboer (derdejaars Technische Informatica) in posterformaat aan zijn muur hangen. Dat is een eis die ze - nuchter - bedachten tijdens een eerdere maaltijd. Iemand die lui is, tegen een stootje kan en niet gauw in tranen uitbarst, zou hier wel passen. “We denken niet dat er een meisje wil komen wonen.”

Recept: Mexicaanse ovenschotel de luxe

Voor vijf personen, onder wie veelvraat Rik Hagelaars.

Bak in een pan 500 g kip en in een andere 700 gram gehakt. Verdeel er een zakje chilikruiden van Casa Fiesta over. Vul twee ‘units’ (lees: ovenschalen) met achtereenvolgens:

-een zak Doritochips in smaak naar keuze
- de inhoud van een pan
- een rode puntpaprika in stukjes
- half blikje mais
- stukjes jalapeno’s, (de groene pepertjes uit glas)
- half blikje ananasstukjes
- 300 gram geraspte kaas

Tip van kok Eddy: je kunt andere groenten toevoegen, maar neem geen champignons. Die verliezen veel vocht en dan worden de chips nat.

Zet de twee units een kwartiertje in een hete oven. Alles is al gaar, maar de kaas moet lekker smelten.

Bij het serveren (lees: de units op tafel zetten en iedereen een vork geven), ook een kom met losgeklopte crème fraîche met peper op tafel zetten.

Zijn hier huisregels?

Wil jij ook met je huis in deze rubriek? Stuur ons dan een mailtje!
Smaakt dit artikel naar meer? In onze rubriek 'Aanschuiven bij' vind je alle verhalen tot nu toe.