Foto | Bart van Overbeeke

Kracht/en/veld | Paalfitness: Blue

Cursor gaat op bezoek bij alle sportverenigingen die de TU/e rijk is. Elke twee weken vind je hier een portret van een andere sportclub. Deze keer: paalfitness bij Blue.

Hoe erotisch is paaldansen, pardon, paalfitness?
“Het gaat bij ons om een combinatie van fitness, balans en flexibiliteit. Erotiek zie je alleen als je het zoekt”, zegt Zita van Rossum, tweedejaars Bouwkundestudent. “Als ik mensen vertel dat ik op paalfitness zit, vinden meisjes het gaaf en reageren jongens toch anders. Zij zien het als iets ondeugends.”

Weinig leden doen aan wedstrijden. Waarom is dat?
Blue-voorzitter Anouk Sprokel (afgestudeerd bij Fontys-Pabo) heeft richting ouders van haar leerlingen al vragen moeten beantwoorden over haar sport. Waar doe je dat? Wat heb je dan aan? Wie zijn er allemaal bij? Dat ze zei dat het gebeurde in het sportcentrum van de technische universiteit, haalde de argwaan weg. Maar Anouk past ervoor dat er wedstrijdfoto’s van haar in bijvoorbeeld de burlesque-tent Rouge op Stratumseind (waar wedstrijden gehouden worden) verspreid worden.

Waarom is Blue opgericht?
“Voor 2012 waren er bij het SSC wel paalfitnesscursussen, maar wij vonden de faciliteiten niet optimaal”, zegt mede-oprichtster Monique Scheepers (inmiddels afgestudeerd als organisatiewetenschapper in Tilburg). “Nu hebben we spiegels, een extra paal die kan draaien, folie tegen gluurders vanuit de andere zaal en valmatten. En af en toe houden we in de Bunker fotoshoots voor de leden.”

Wat zijn standjes die ieder lid kent?
De fireman en de helicopter horen tot de basistrucs van iedere paaldanser. Met de fireman , waarbij één been voorlangs om de paal geklemd is en één been achterlangs, kom je rechtop draaiend naar beneden. Een sierlijke manier om een routine te starten is de helicopter. Je billen zijn het hoogste punt, je benen zijn horizontaal gespreid. Een hangover is voor mannen niet te doen. “Dan zit je in de paal en ga je met het hoofd achterover”, zegt Floor van Schie, masterstudent Bouwkunde. “Dat is voor mannen lastig, want dan komen de edele delen klem te zitten.”

Wat moet niemand ooit doen?
Handcrème en bodylotion opdoen. Dan verlies je de grip. Marigo Heijboer (alumnus IE&IS) doet het toch, vanwege haar droge huid, maar compenseert dat met handenvol magnesium. Ook tipt zij dat je niet te lang moet doorgaan. Ze heeft een blaar op haar handpalm die maar niet verdwijnen wil.

Facts and figures

Naam: Blue

Opgericht in: 2012

Meest trots op: groei van het aantal leden. Er zijn nu vijf trainingsgroepen.

Aantal leden: tachtig, waaronder vier heren.

Doel: blijven groeien in ledental en veel ondernemen met de leden.

Bijzonderheid: Blue (de naam verwijst naar de nodige blauwe plekken die paaldansers oplopen) is de eerste studentenpaalfitnessvereniging van Nederland.

Wil jij ook met je sportvereniging in deze rubriek? Mail ons dan!