Verbouwing gebouw voor automotiveteams bijna van start

De verbouwing van het nieuwe gezamenlijke onderkomen voor de automotiveteams van de TU/e start waarschijnlijk volgende week. De voorbereidingen voor de werkzaamheden namen meer tijd in beslag dan verwacht. De bedoeling is dat drie van de zes betrokken studententeams er deze maand nog hun intrek nemen.

Het delen van faciliteiten, nog meer kennisuitwisseling en samenwerking; het zijn een paar van de verwachte voordelen aan het delen van H3, het voormalige Fontys-gebouw aan de oostkant van de campus. University Racing Eindhoven (URE), Solar Team Eindhoven (STE), InMotion, TU/ecomotive, CADE (voorheen het ATeam) en STORM Eindhoven zijn de studentenploegen die er straks de voordeur gaan delen.

De TU/e hoopte eind 2014 al in het gebouw aan de slag te kunnen, maar dit bleek ingewikkelder dan vooraf gedacht, stelt Ben Rutten, programmamanager van TU/e’s strategic area Smart Mobility. De formele overdracht van het gebouw van hogeschool naar universiteit was namelijk pas op 1 januari. “Het is net als wanneer je particulier een huis verkoopt: als een ander al eerder in jóuw huis aan de slag wil, moet je zorgen dat alle verzekeringen en dergelijke goed op orde zijn. Daarvoor bleek het te kort dag.”

Wel is volgens Rutten al het nodige voorwerk verzet, middels onder andere diverse technische onderzoeken en een uitgebreide inspectie door de brandweer.  Hieruit zijn volgens hem “nog wat aanvullingen” voortgekomen die, samen met hun budgettaire consequenties, deze week worden besproken binnen het team dat de verbouwing van H3 voorbereidt.

“In het gebouw wordt straks gewerkt met de nieuwste batterijtechnologie”, geeft Rutten als voorbeeld. “Daar zijn geen standaardvoorschriften voor; we moeten, in samenspraak met onder andere de brandweer, bekijken hoe we daarmee omgaan. Voor dit soort zaken is wat extra aandacht nodig.” Ook wijst hij op de indeling van het gebouw die moet garanderen dat de voertuigen waaraan straks in H3 wordt gewerkt, in geval van nood altijd snel hun weg naar buiten kunnen vinden.

Solar Team Eindhoven, TU/ecomotive en STORM Eindhoven zijn de eerste teams die naar H3 -over een nieuwe naam van het gebouw wordt nog nagedacht- verkassen. Twee eerstgenoemde teams zitten nu nog in Potentiaal en moeten daar voor 1 maart weg zijn. Hun kantoorruimtes zijn dan in elk geval klaar, de werkplaatsen nog niet, “daar komt meer bij kijken”.  TU/ecomotive laat weten dat het zijn nieuwe auto, waarvan het morgenavond het ontwerp onthult, de komende maanden in elk geval afbouwt in zijn huidige werkplaats in Gemini.

De andere teams verhuizen later. Wie wanneer precies overgaat, wordt met elke ploeg afgestemd. “Alle teams zijn bezig met hun voertuigen en bijvoorbeeld de voorbereidingen voor events. Een tussentijdse verhuizing is altijd even lastig, maar mag hun planning niet in de weg staan.”

InMotion verhuisde een paar maanden terug al grotendeels - en wel naar de Automotive Campus in Helmond. Rutten kan die keuze van het team wel begrijpen. “Het team telt veel Fontys-studenten, die een deel van hun opleiding ook daar doen. Dus in die zin is het wel logisch.” Bovendien, zo zegt hij: “De TU/e is nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Automotive Campus, dit team zorgt weer voor een extra verbinding”. De conceptontwikkelingspoot van InMotion blijft wél op het TU/e-terrein, benadrukt hij.

Ruten gaat er vanuit dat de hele verbouwing van H3 in de loop van april gereed is.