Van links naar rechts: Stijn Zoontjens, Tom Raijmakers en Joep Elderman.

ID-studenten maken carnavalskraker ‘voor alle Jolanda’s’

Carnavalsoutfit uit de kast en meezingen maar! Stijn Zoontjens en Joep Elderman, studenten Industrial Design (ID), maakten met oud-ID'er Tom Raijmakers onlangs de "carnavalskraker van het jaar" - al zeggen ze het zelf. Als het Worst Kaas Scenario hebben ze met het nummer 'Franse kaas met Jolanda' hun idee uitgevoerd dat drie jaar geleden op een feestje is geboren.

“Met een creatieve studie is je brein altijd bezig met gekke ideeën”, verkondigt Tom Raijmakers. Eén zo’n gek idee ontstond drie jaar geleden op een feestje. “We vroegen ons af wat er nu precies wordt gezongen bij 'La Bamba' en we kwamen al brainstormend uit op ‘Franse kaas met Jolanda’.” Het eerste couplet was zo geschreven, maar het tweede ontstond pas drie weken geleden, toen de drie vrienden het echt eens tijd vonden om hun plan uit te voeren. De tekst verwijst volgens Tom niet naar een specifieke Jolanda, "maar we dragen het nummer op aan alle Jolanda’s van de wereld".

Stijn had de benodigde apparatuur en Joep heeft voldoende kennis van audio-opnames; zo konden de drie ID’ers het nummer snel maken. Tom heeft alles ingezongen en vervolgens hebben de andere twee de tweede stemmen voor hun rekening genomen en "de flauwe grappen tussendoor" gedaan. Maandag maken ze, waarschijnlijk in een studentenhuis, nog "een feestelijke" clip.

Hoewel lol hun belangrijkste drijfveer is, gaan ze nog wel proberen het nummer verder aan de man te brengen. “We willen het opsturen naar onder meer 3FM, Omroep Brabant en Radio 538. En als we gevraagd worden om in een kroeg op te treden, zijn we zeker van de partij!”

Stijn groeide in Tilburg op met carnaval en Tom in Eindhoven, maar Joep heeft carnaval niet van huis uit meegekregen. Tom: “Maar hij is altijd wel in voor een feestje en ik hoop dat we hem hiermee de kroegen in krijgen.”