Vertrekkend CEC-hoofd Sabine van Gent.

“Komst Bachelor College gaf CEC ook nieuw elan”

Dat een jaar na haar aantreden als nieuw hoofd van het Communicatie Expertise Centrum het Bachelor College van start ging, ziet ze als de ideale samenloop van omstandigheden. “Zo kon het CEC laten zien wat men in huis heeft.” Deze week verlaat Sabine van Gent na 22 jaar de TU/e, om aan de slag te gaan bij Avans Hogeschool in Breda.

“Bij mijn aantreden in 2011 had het CEC niet echt een goede naam binnen de universiteit”, vertelt Van Gent. “En ik kon het weten, want ik was tien jaar directeur bedrijfsvoering geweest bij de faculteit Industrial Design.”

Die ervaring en het feit dat ze had meegewerkt aan het opstellen van de toekomstvisie Strategie 2020, waren pluspunten die haar goed van pas kwamen in haar nieuwe functie. “De komst van het Bachelor College en de goede samenwerking met de mensen die daaraan werkten, onder wie dean Lex Lemmens, boden het CEC de ideale gelegenheid zich te bewijzen aan de gemeenschap”, aldus Van Gent.

Volgens haar viel de opdracht uiteen in twee delen. “Het CEC moest  enerzijds zorgen voor intern draagvlak voor deze ingrijpende verandering en daarnaast moest een campagne ontwikkeld worden die jonge mensen zou aanspreken die wel een bèta-interesse hebben, maar bij wie de TU/e niet direct bovenaan het lijstje staat. Gezien de gestage groei van de instroom en de onderscheidingen die we ontvangen hebben voor de campagne, zijn we daar goed in geslaagd.”

Met bureau YoungWorks zette het CEC de ‘Beam your Dream’-campagne op. Van Gent: “De beleving van jongeren stond centraal. Tevens moesten we de studiekiezer duidelijk maken dat zijn perspectief breed zou blijven tijdens de bachelor en we wilden de mooie projecten laten zien waar we hier aan werken. En - heel belangrijk - we moesten die boodschap doorvertalen naar onze open dagen. Onze externe boodschap moest overeenkomen met het interne verhaal. Ik ben er trots op dat we voor alle uitingen, zoals de tv-commercial, TU/e’ers konden inzetten. Zo blijven ze authentiek.”

Ook Van Gent ziet dat pr en reputatie steeds belangrijkere factoren worden bij het werven van nieuwe studenten. “En laten we ook niet de belangrijke beïnvloeders vergeten: ouders en schooldecanen. Voor die eerste groep, die nog steeds toeneemt, hebben we op open dagen speciale bijeenkomsten waar zij met hun vragen terecht kunnen. Schooldecanen nodigen we vanuit heel Nederland uit om hier te komen kijken. Want werving buiten Brabant en Limburg zal steeds belangrijker worden om de instroom op peil te houden.”

Tevreden constateert ze ook dat de TU/e de afgelopen jaren veel zichtbaarder is in de nationale en internationale de pers. “Apetrots” is ze op de lancering van het magazine Technologist en de bijbehorende site in juni 2014, dat in samenwerking met de EuroTech-partners van Lausanne, München en Kopenhagen in korte tijd tot in stand is gekomen.

Van Gent is blij dat haar dienst tegenwoordig in een vroeg stadium wordt betrokken bij grote projecten, zoals bij het ict-verandertraject, en dat er nu serieuze aandacht is voor interne communicatie. “Dat onderdeel staat nu veel hoger op de agenda en dat zie je onder meer terug bij de ‘open space’-bijeenkomsten die we organiseren. Zoals eind vorig jaar nog met betrekking tot de vraag wat de TU/e moet doen om een internationale gemeenschap te worden.”

Trots is ze ook op het TU/e DNA-boek dat medewerkers eind 2014 in hun kerstpakket aantroffen. “Dat schetst een mooi beeld van waar we hier mee bezig zijn en van de mensen die dat waar maken. Nu is het zaak om het TU/e-verhaal te blijven uitdragen en om de hieraan verbonden verhalensite actief te houden.”

Haar opvolger, waarvoor op dit moment de eerste sollicitatiegesprekken plaatsvinden, adviseert ze direct goed kennis te maken met collega’s binnen de faculteiten. “Zorg dat je snel op de hoogte bent van wat zich daar afspeelt.”

Op 1 februari gaat ze in Breda bij de Avans Hogeschool aan de slag als nieuwe directeur van de afdeling Marketing, Communicatie en Studentenzaken.

Vandaag, donderdag 22 januari, neemt Sabine van Gent vanaf 15.30 uur afscheid in de kantine van Vertigo.